Om jag fick...

publicerat i Allmänt;


Det är nästan lite jobbigt att hänga med i svängarna nu. Vädersvängningarna alltså. Ena dagen sommarvarmt, nästa dimmigt och isande kallt. Antingen har man klätt sig för varmt eller för tunnt. Men det sägs ju att man ska "svettas in våren"så vinterjackan åker på när morgnarna är kalla.

Har länge känt att jag vill dela med mig av denna underbara dikt. Skriven av Nadine Stair, 85 år, Louisville, Kentucky. ( Översättning: Barbro Bronsberg)

Om jag fick leva ett liv till
då skulle jag göra fler misstag nästa gång
Jag skulle vilja koppla av mer och vara mjukare
Jag skulle vilja vara dummare än jag varit på den här resan
Jag skulle vilja ta saker och ting mindre allvarligt
Jag skulle vilja våga ta fler chanser, bestiga fler berg
och simma i fler sjöar
Jag skulle vilja äta mer glass och färre bönor
Jag kommer kanske att få fler verkliga bekymmer
men jag skulle ha färre inbillade

Ni förstår ... jag är en sån där människa som lever försiktigt
och sunt timme efter timme, dag efter dag
Och visst har jag haft mina fina stunder,
och om jag fick göra om det
skulle jag försöka att bara ha stunder
en stund efter en annan
istället för att leva så många år i förväg

Jag har varit en sån där person som aldrig går någonstans
utan termometer, varmvattenflaska, regnkappa och fallskärm
Om jag fick leva en gång till skulle jag packa mindre i väskan

Om jag fick leva en gång till skulle jag
börja gå barfota tidigare om vårarna och
fortsätta med det längre in på höstarna
Jag skulle dansa mer, åka mer karusell
och jag skulle plocka fler tusenskönor

( Hittade denna dikt i "Feng Shui för svenska hem" Agneta Nyholm Winqvist)

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Susann Johansson:

Den var mycket fin och tänksam. Tack Gunilla

Kommentera inlägget här :