Blåsippsblåst och vänner

publicerat i Allmänt;



Blåsippan ute i backarna står

Det blåser idag igen. Men inte lika mycket som här om dagen. Då var det storm. Ordentlig storm. Då flög både cyklar och soptunnor omkring här. Löven virvlade högt över höghusen.  Jag blev lite orolig över hur det var ute  vid vårt torp. Man hörde ju om nedfallna träd. Men ett besök där ute idag visade att min oro var obefogad. Tack och lov. Vi tog en promenad och jag tittade noga efter blåsippsblad. Hittade många och rätt som det var fick jag syn på något blått i allt det bruna. Jodå, där fanns den: Blåsippan! Och inte bara en, det fanns flera stycken...

"Det är blåsippeblåst över slänten
har ni sett att vinden är blå."
Moa Martinson

När jag igår promenerade till jobbet gick jag längs med ån och fick syn på något festligt. Det kom ett litet isblock flytande och på isblocket stod en mås och åkte "snålskjuts"... Smart mås eller lat mås?

Eftersom jag under den gångna veckan åter haft anledning att tacka två underbara vänner för att de fanns där för mig när jag behövde dem som mest, vill jag gärna hylla vänskapen igen:

"Vänskap utvecklas i mötet
med en människa som jag vill
växa en bit tillsammans med."
Monica von Sydow

Vi har ju också fyrbenta vänner. Här en hyllning till människans bästa vän:

"Bara en hund", finns det människor
som säger. Att säga "bara" om en
varelse som kommit mig så nära,
om en svans som slår i golvet av
glädje över att höra min röst,
om en nos, som förtroligt sticks
i min hand, om två ögon, som
rymmer världar av tillit och
tillgivenhet.
Kaj Munk




Så har det blivit lördagskväll. Solen skiner  och det blåser fortfarande. Det blir en kväll i TV-soffan för min del. Tillsammans med maken, en av mina bästa vänner.

Till sist: Kom i håg att DU är värdefull!

Kommentera inlägget här :