Välkommen sköna augusti!

publicerat i Allmänt;

Augusti
"Än skimrar sommaren
och svalorna har fått sin andra kull."
Lena Larsson



Augusti månad. Skördemånad. Skolstart. Varmt vatten i sjö och hav. Mörka nätter med vacker måne. Kräftor och surströmming.Äppelpaj och äppelkaka. Brunbrända ben och semesterminnen...

Jag sitter åter ute i torpet och skriver. Det är en varm och solig och stilla dag. Min lavendel, som torkade ut under hettan tidigare i sommar, har nu tagit nya tag och tänker blomma igen. På tal om lavendel måste jag berätta att jag fick så goda kakor i söndags, "lavendeldrömmar"! Det var i samband med ett dop och efterföljande "kalas" som jag fick den fina presenten av en vän. Så roligt att få vara med på dop! Det var lilla, söta Agnes som döptes denna vackra söndag. Lite speciellt och annorlunda dop var det. I den kyrkan finns en stor dopfunt och barnet "doppas" på gammaldags vis ner i vattnet. Inte med huvudet förstås men en bit av kroppen är nere i vattnet. Sen öser prästen lite vatten på huvudet som vid "vanliga" dop.


Storharen

En av sommarens verkliga höjdpunkter var för mig att bli bjuden till vackra ön Storharen. Att få åka båt ut till en ö och sitta på bryggan i kvällssolen i goda vänners lag och bli bjuden på laxmacka och ett glas vitt ... det är mumma för både kropp och själ!
Medans jag nu sitter här och skriver kommer en doft till mig... det blir grillat till middag! Så bra jag har det!


Hund i kvällssol

"Ett strå flyter på vattnet.
En kostbar ädelsten sjunker".
Tibetanskt talesätt

Vår "lånehund" är nu tillbaka hos sin husse. Troligen rejält trött efter en intensiv vecka...
Mina tankar går fortfarande ofta till tragedin i Norge. Nu i augusti, när kvällarna mörknar, har vi ofta anledning att tända ljus. I år får vi göra det med en extra tanke bakom, vi får tända ljus för de drabbade i Norge!

Dagens tanke:
"Försök att alltid bevara en bit himmel över ditt liv".
Marcel Proust



Kommentera inlägget här :