"Själavandring"

publicerat i Allmänt;

Jag måste erkänna att jag ibland känt att nu lägger jag av med bloggandet. Dels för att det rent fysiska skrivandet på datorn tär på kroppen, ryggen "spökar" igen och dels för att jag ibland inte känner att jag har något positivt att berätta... Senast jag kände så, inträffade följande: Sent en kväll, när jag sitter och slötittar på TV:n, "brummar" min i-phone och jag får ett meddelande från en vän. Hon skrev att hon varit inne på min blogg och citat:"hämtat inspiration och lust". Självklart blev jag jätteglad! Det är ju precis det jag vill uppnå med min blogg. Plötsligt så kändes det meningsfullt att blogga igen! Och ryggen? Ja, den får jag vila vid tillfälle och nytt besök hos kiropraktor är inbokad...


Högbonden, Nordingrå, Höga Kusten 2008

Jag har en ganska lång tid nu varit ute på en resa. Ja, inte rent fysiskt utan en inre resa. Okey, kan verka "flummigt" men för mig ytterst verkligt. En själslig resa eller andlig resa om man så vill. Genom stillhet, meditation, promenader, naturupplevelser,möten med människor, musik och böcker mm gör jag en resa, in i mitt inre. Det är spännande. Jag är inte helt ensam. Jag har en vän som också "reser". Skönt att ha någon att dela sin upplevelse med! Vi kan nog verka "konstiga" ibland men vi har kul! Man kan väl likna det med att "färdas mot djupare insikter". (lät kanske också flummigt?) Jag tror att det är viktigt för varje människa att "hitta sig själv". Att komma till insikt om vem man är, vad man innerst inne vill och vart man är på väg... Vad bär vi i kappsäcken? Våra egna drömmar, åsikter, känslor, tankar? Eller andras?


Axmar bruk

Det finns de som inte tror att vi har någon själ. Men det tror jag. Så här skrev jag för några år sedan:
Själavandring

Min själ vandrar
mellan förtvivlan och glädje
mellan allvar och tokerier
mellan tro och tvivel
vandrar
ner i de djupaste hålen
vandrar
klättrar upp i de högsta bergen
ramlar
dalar
upp igen
sväller över av glädje
vrider sig i smärta
min själ vandrar...


Öland 2009

Någon har sagt: "Den viktigaste resan går inåt."

"Det som vi söker med passionerad längtan,
hit och dit, uppåt och utåt,
det finner vi till sist
inom oss själva"


Kommentera inlägget här :