En fördom mindre...

publicerat i Allmänt;





 Ett fönster mot havet. Högbondens fyr 2006

Eftersom jag varit med på en insamling till ett intressant projekt inom Läkarmissionen får jag en tidning som heter Nya Svenska Journalen. Jag minns att det förr fanns en tidning som hette Svenska Journalen. Förknippar den med mina morföräldrar och med vårdhem och väntrum. Inte speciellt intressant tidning i mina ögon så när nu nr 1, 2011, av Nya Svenska Journalen dök upp i postfacket var min första impuls att direkt kasta den i tidningsinsamlingen. Men så fick jag syn på en av rubrikerna: "Hit gick Percy Barneviks miljoner". Hm... det skulle vara intressant att få veta...
Percy Barnevik, 70 år, "den girige kapitalisten", är numera en "barmhärtig samarit"! Pensionen på 250 miljoner från ABB är numera återbetalt eller nerplöjt i biståndsarbete. Allt bistånd i världen uppgår årligen till 120 miljarder. Barnevik menar att med bara fem procent av de pengarna skulle man kunna utrota världens fattigdom på bara 10 år. Hur? Genom privat företagsamhet. P Barnevik är ordförande i stiftelsen Hand in Hand international. Deras grundtanke är Att skapa ringar på vattnet... De satsar främst på att hjälpa kvinnor i tredje världen att starta småföretag. Ett exempel är en indisk kvinna som för tre år sedan fick ett lån för att börja sy juteväskor. I dag har hon 50 anställda och Londons stora varuhus som kunder!!! Att man bara satsar på kvinnor beror på att de inte super och spelar upp sina pengar utan istället skaffar kläder, mat och skolgång till barnen. Som följd av detta har man fått loss 62 000 barnarbetare!

Det blev mycket text i detta inlägg. Ville så gärna dela med mig av denna positiva nyhet. Heja Barnevik, säger jag!
Nu blev jag en fördom fattigare. För jag hade fördomar om denna man, det erkänner jag... Konstigt att det inte står så mycket om denna man i massmedia idag... Kan det vara för att det inte finns något negativt att skriva? Tack Nya Svenska Journalen får jag väl säga också. Kommer nog att läsa fler nummer...

Till sist: "Det viktigaste vi har är tårna. Det är dem vi styr med." Mattias, 6 år
  (Ur " Gamla tanter....")

Kommentera inlägget här :