Tålamod och tillit

publicerat i Allmänt;



Boulognerskogen. Gävle

Dagens glada nyhet: Enligt GD har dagen ökat med 3 timmar och 32 minuter sedan vintersolståndet!

Jag hade bestämt mig och lovat en vän att skriva om tålamod och tillit här på bloggen idag. Ironiskt nog har just denna dag varit "tålamodsprövande" för mig. Så nu är frågan om jag har tålamod nog att samla mig och skriva om detta ämne... Gör ett försök.
"Ha tålamod med allting, men ha framför allt tålamod med dig själv"
S:t Frans av Sales

Anledningen till att jag började fundera på det där med just tålamod är att det är ett ord som ofta dyker upp i samband med vår längtan till vår och i samband med läkning. Vi vet ju alla att det blir vår och att allt blir bra... till slut... och "den som väntar på något gott" osv... Ändå är det så svårt och frustrerande det där med att vänta ibland. Jag är en sådan där som ofta vill att allt ska ske snabbt. "Simsalabim" så är allt fixat! Nu är ju inte verkligheten så. "Trollerierna" går inte så fort i verkligheten. Men vi lever ju i en tid då allt ska gå snabbt. Ingen har tid att vänta.Eller rättare sagt , vi tror att vi inte har tid att vänta. ..
Jag tror att det för min del handlar om att jag inte har tillräckligt med tillit till att saker och ting kommer att ordna sig. Tillit och tilltro till framtiden. Det går nog att öva upp... om man har tålamod... Nu slog det mig att ordet "tålamod" delvis består av ordet "mod"... mod att våga ha tillit, kanske...

Sinnesrobönen
Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra.
Mod att förändra det jag kan.
Och förstånd att inse skillnaden.

Dagens tanke:
"Livets hemlighet:
Allt kommer att bli bra"

C Gårdheim, Kreativ Insikt



Kommentera inlägget här :