Hund på recept?

publicerat i Allmänt;



Dagens goda nyhet: När man gosar med sin hund eller katt sätter det fart på "lyckohormonet" oxytocin. Linda Handlin vid SLU konstaterade i en avhandling att  stresshormonet kortisol minskade och oxytocin frigjordes när nyblivna mammor ammade.  Samma reaktion uppstod hos mattar och hundar när de "gosade". Alla blev lugnare och mådde bättre. Dags att doktorn skriver ut en hund istället för piller? ( Källa: GD )

Dagens tanke: Var inte rädd för att färdas långsamt, var bara rädd för att stå stilla. ( Kinesiskt ordspråk )

Det är fredag kväll. Skönt. Mörkret har lagt sig. Snabbade mig på med lite "akut" dammsugning när jag kom hem. Nu tänker jag unna mig att vara lite "lat" resten av kvällen. Tända ljus, krypa upp i soffan och se på TV. Ska smaska på räkor också. En härlig känsla kommer till mig: Så mysigt att ha lördag och söndag framför sig...






Kommentera inlägget här :