Från ö till ö

publicerat i Allmänt;


Visingsö
Utsikt mot Vättern från Visingsöborgen i Näs

Har varit på en lång resa under en kort, intensiv tid. Att jag överhuvudtaget kom iväg och att jag klarat av detta är en historia för sig... Är väldigt tacksam över att det gick så bra och tacksam över allt jag fått uppleva.

"Att resa är som ett spel. Det blir alltid vinster och förluster -
mest från oväntat håll."
J W Goethe

Min resa har gått från ö till ö. Först till Visingsö, en pärla i vackra Vättern, sen till sommarparadiset Öland. På Visingsö hade vi förmånen att ha en personlig guide, en underbar äldre dam som är Visingsö-expert. Vi bodde i ett litet hus från 1700-talet. Lågt i tak och väldigt charmigt.



Visingsö har en fantastisk historia och jag fick lära mig väldigt mycket som jag inte "hade en aning om". Ska berätta i senare inlägg. Kan bara nämna att det handlar om kungar och drottningar, romantik och ond bråd död...



Solnedgång över Vättern

Efter Visingsö åkte vi på småländska vägar till Kalmar och över den magnifika bron till Öland. För fjärde året i rad besökte vi denna ö. Som alltid när vi är där, sken solen över oss.... Vi tog oss direkt till underbara Marsjö strutsgård. Där är så stilla, så avkopplande och så mysigt. Dessutom serverar de vrålgod mat! Berättar mera i senare inlägg...



Öland - Neptuni åkrar

Mer text och fler bilder kommer snart på denna blogg...

Till sist, dagens tanke: "Ljus och glädje, vemod och besvikelse - allt finns samlat i ordet sommar."
Bo Carpelan

Kommentera inlägget här :