Tryckt på off-knappen

publicerat i Allmänt;


Enligt studier har träd en lugnande och avstressande inverkan på oss människor. Det händer något inom oss när vi betraktar levande träd. Vi får lägre puls, musklerna slappnar av och stresshormonen minskar.

Efter ett fantastiskt dygn i stan tillsammans med goda vänner, blir det nu några dagar i torpet. Ut i skogen igen, ut till träden... Sist jag var där hade vi besök av en underbar liten familj. Det besöket och gårdagens besök gav mig energi. Känner mig nästan rastlös. På ett positivt sätt. Det är skönt att ibland ha positiva "vibbar" omkring sig. Att få ta emot och förhoppningsvis sprida vidare. Lite har det nog att göra med att jag inte kollat TV-nyheter eller läst morgon och kvällstidningar på ett tag. Måste vila från det negativa massmediabruset. Händer det något stort och viktigt som berör alla, får jag ju veta det ändå. Ibland måste man få njuta av allt det där underbara man har omkring sig. Det där självklara. Bara vara här och nu. Det är ju så mycket lättare när det är sommar och när man är ledig. Men förhoppningsvis kan man ta med det sen in i vardagen... Att få vara nöjd med att man har det som man har det, att man är den man är, få känna sig tacksam och glad utan dåligt samvete. Det gör det ju så mycket lättare att bry sig om andra om man tillåter sig själv att må bra. Så känns det nu i alla fall. Livet är ju "ups and downs". Tids nog kommer det negativa nyhetsbruset tillbaka in i mitt liv. Det är oundvikligt. Men just nu har jag tryckt på "off-knappen".

"...I skogarnas djup syns skuggornas gång när gryningen vänder mot dag,
vinden tar fart genom dungar och snår som suckar av välbehag.."
Thomas Ledin

Två människor har glatt mig lite extra de senaste dagarna. Den ena är en vän som när vi chattade sa: "Det är så underbart att läsa din blogg, man blir så glad". Åh, vad det värmde!!! Och sporrar att blogga vidare..Den andre är en ung man vars barndom och uppväxt jag fått förmånen att vara en del av. Han sa till mig att han förknippar mig med lavendel... "Jag vet inte varför, men jag gör det", sa han. Jag älskar ju lavendel, doften och färgen! Det var väldigt vackert sagt och väldigt träffande!

Till sist: (appropå träd) "Stå stadigt i det du är."
Kabir

 "Det finns ingen väg till lyckan -
lyckan är vägen"
Buddha


Favorit i repris 

Önskar alla mina läsare allt gott som livet ger!



Kommentera inlägget här :