Det finns nyanser i det gråa

publicerat i Allmänt;



Tidigare i livet var allting svart eller vitt för mig.
Men nu har jag hittat ett mellanläge, det gråa.
Och i det gråa finns nyanser...

"Förmågan att tänka idag
annorlunda än i går
skiljer den vise
från den envise."
John Steinbeck

Jag vet inte om jag med åren blivit mer vis men jag har märkt att "gamla sanningar" byts ut mot nya i mitt liv. Man lär sig ju så länge man lever, tack och lov. Har också märkt att jag ibland hör mig själv säga saker som jag "aldrig" skulle säga och tycka när jag var ung. "Nu låter jag som min mamma/pappa", tänker jag ibland... Samtidigt slutar man ju aldrig ifrågasätta den äldre generationens "sanningar". Man måste rensa ut det som inte känns rätt eller sant för en själv. Jag tror inte man kan "ärva" en sanning. Man måste söka sin egen sanning.Som ung söker man sanningen om livet, utanför sig själv. Man diskuterar, provocerar, testar, söker, googlar,läser, filosoferar. Ju "äldre" man blir desto mer inser man att sanningen finns inom en själv. I alla fall är det där man letar...



"Den ena människans sanning,
är inte nödvändigtvis den andras.
Säkert finns det
lika många bilder av världen,
som det finns ögon som ser den."
Ur Stillsamheter

"När man är 20 har man löst
världsgåtan, vid 30 börjar
man tänka över den och vid
40 år finner man den olöslig"
August Strindberg

"Från det jag vet och visste
drar jag mig bakåt
från det jag minns
jag söker en plats
där jag ser bättre."
( för mig "okänd")

I kväll känns det lite tryckande i luften. Undrar om det ska bli åska? Tänk att dagen har ökat med 11 timmar och 17 minuter sedan vintersolståndet!!!
Nu känner jag för ett litet skratt, så jag plockar fram ett gammalt skånskt ordspråk: "Man kan inte göra alla till lax - sade Gud - och skapade sillen."


Sista ordet, får idag bli en Tao-dikt: "Blunda så ser du klart. Sluta lyssna så hör du sanningen"


Kommentera inlägget här :