Äppelblom och närvaro

publicerat i Allmänt;


 

Svärmors äppelträd blommar

Sitter i stugan, denna måndagkväll och försöker mig på ett inlägg. Det strular med både text och bild men jag tror att det ska fungera nu. Maken klipper gräset, fåglarna kvittrar, solen skiner och det blåser en ganska kraftig vind. Hoppas att inte askmolnet blåser hit...

"Finns det en lösning på problemet, så är det onödigt att oroa sig. Finns det ingen lösning på problemet, så är det meningslöst att oroa sig."
Dalai Lama

Dessa kloka ord hittade jag på face-book idag. Det var en god vän som delade med sig av dem. Önskar att jag till fullo kunde ta till mig de orden och leva efter dem när oron griper tag i mig... Får väl träna...




Solsken på lilla balkongen

Försökte idag hitta tröstord att säga till en kär vän vars make gått bort. Vad svårt det är. Alla ord man försöker med faller liksom platt mot marken. Så till slut talade jag direkt ur hjärtat, rent spontant. Det fick bli så. De "rätta" orden finns ju inte. Inga ord kan väl vara fel om de kommer från hjärtat?? Förresten så talade jag inte, jag skrev, jag messade. För det är sån kontakt vi haft den senaste tiden min vän och jag. Tror de allra flesta av oss har svårt för att hitta ord när vi ska försöka trösta en sörjande medmänniska. I vårt land blir vi lätt "formella" och så lämnar vi den sörjande "i fred". Minns att det var så jobbigt, när jag själv sörjde, att telefonen var så tyst. Jag ville inte bli "lämnad ifred", jag ville ha människor omkring mig. Jag ville ha "närvaro". Så är det väl inte för alla, men många har uttryckt samma sak. Närvaro behöver ju inte bara vara rent fysisk, det kan vara ett brev, ett telefonsamtal, ett sms... och vi behöver inte vara så rädda för att säga "fel" ord. Det finns inget rätt eller fel i en sån svår situation. Ibland behövs inte ens ord, bara närvaro...

Dagens tanke: " Kärlek är den starkaste kraft världen känner -
och ändå den mest ödmjuka."
Mahatma Gandhi



Kommentera inlägget här :