Allhelgonatankar

publicerat i Allmänt;


Gotland hösten 2003

Det är Allhelgonahelg. En helg för eftertanke och en helg då vi minns våra bortgångna nära och kära.Vi tänder ljus som lyser upp höstmörkret. Bilden ovanför är från 2003, ett år då jag miste många som stod mig nära. Jag var på fyra begravningar och det året kändes det extra viktigt att få ha lugn och ro omkring mig under Allhelgona.

Efter hockeymatch (gudsonen höll nollan!), tog jag och maken en promenad ut till havet. Trots att det var novembergrått så var det ändå otroligt vackert! Jag lärde mig för många år sedan att se på novemberväder på ett nytt sätt. Jag var på hemväg från mitt dåvarande jobb. Fick sällskap av en kollega på bussen. Vi jobbade inte ofta tillsammans så samtalet gick lite trögt. Jag beklagade mig över det "trista, gråmulna novembervädret." Då säger min kollega: - "Jag tycker att det är vackert väder. Jag älskar det här vackra lila skimret som syns under november." Jag tittade misstroget på henne. Lila skimmer? "Du var då mig en lustig en", tänkte jag. När min kollega stigit av bussen tittade jag ut genom fönstret. Höjde blicken upp mot trädens nakna grenar. Och plötsligt såg jag det, det lila skimret... Ungefär samma lila ljus som ligger över träden på våren strax innan knopparna öppnar sig...


Min "påminnelseängel".

Jag har alltid tyckt väldigt mycket om märket Willow Trees produkter. Särskilt deras änglar. Under ett besök i Göteborg förra hösten, tog jag och min mamma en promenad till stadsdelen Haga. I ett skyltfönster fick jag syn på en ängel som jag kände att den, just den, skulle jag vilja ha. När jag kom hem från resan, insjuknade jag och mådde väldigt dåligt. Kontaktade en kär vän och bad om att hon skulle tänka på mig lite extra och be för mig. Det gjorde hon. En dag när jag skulle hämta posten låg där ett paket. Men jag fick inte ut det ur brevfacket. Vi fick ringa posten och be dem komma och låsa upp. Det var en fredag eftermiddag och vi var ute i sista minuten. Men vi fick hjälp. Döm om min förvåning när jag packade upp paketet från min vän och såg att däri låg precis den ängel som jag önskat mig! "-Men, hur kunde hon veta?", tänkte jag. Det kunde hon inte... Alla änglarna har ett "namn", min heter Remembrance, "påminnelse". Min vän hade bifogat ett brev där hon skrev att denna ängel skulle påminna mig om att änglarna alltid finns vid min sida... Det var precis det jag behövde få höra just då!

Vare sig man tror på änglar eller inte ,så ger väl ändå tanken på att det finns någon där vid ens sida, en skön och fridfull  känsla...

 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Elisabeth:

Tycker också att den serien är väldigt fin! :-) Kram

Kommentera inlägget här :