JAG MINNS DERAS SKRATT

publicerat i Allmänt;

I och med att jag återknutit kontakten med en vän från gymnasietiden, strömmar minnena över mig. Tänker framför allt på den gemensamma vän som inte längre finns med oss här på jorden. Hon och jag var periodvis väldigt "tighta". Även efter studenten. Länge gjorde det ont att tänka på henne. Jag sörjde. Men på senaste tiden har hon liksom kommit tillbaka till mig och jag minns hennes skratt. Jag hör hennes skratt och jag ser hur hon kastar huvudet bakåt när hon skrattar. Det gjorde hon ofta.
Det är likadant med min svärfar, som tyvärr inte heller lever. När jag tänker på honom så ser jag honom framför mig, sittande i en fåtölj och han skrattar hjärtligt så magen guppar.
Minns också min fars skratt. Hans skratt började liksom vid näsan, den drogs liksom ihop, likaså ögonen och så sprack munnen upp, först ett svagt fniss sen ett ljudligare väsande skratt.
Jag minns deras skratt...
Det är väl så att när det gått en tid så bleknar minnena av sjukdom och annat negativt och kvar finns minnena av våra kära när de var som mest levande... När de skrattade gott!

På tal om att skratta: på tisdag 1 maj är det dags för UNICEFs insamlingsgala Humorgalan på TV4. Var med och kämpa för varenda unge! (På ditt sätt! Det finns ju andra bra organisationer också)

En som inte ofta skrattar är massmördaren från Utöya. Jag vet inte om det är rätt att visa hans rättegång i TV. Nu får han den uppmärksamhet han vill ha och det finns, tyvärr människor där ute som får kickar och idéer av hans handlande. Personer som ser honom som en hjälte... Sjukt och otäckt!!!
Desto härligare med alla dessa människor som igår samlades på Youngtorget i Oslo och sjung den sång som Breivik säger sig hata. En sång för mångkultur och mot våld. Man hade förväntat sig 2000 personer. Det kom 40 000!!! Det var mäktigt!!!:)
Rasism föds ur rädsla och utanförskap. Det börjar med att vi delar upp oss i grupper. "Vi" och "Dem"...
Freden börjar inom oss alla. Var modig! Välj kärlek!

Nu är det, minst sagt, "vårvindar friska" ute. Vinden tjuter! Mörka moln, lite regn och solen skiner. Precis som det ska vara i april!




Kommentera inlägget här :