Tycka synd om

publicerat i Allmänt;
Jag är drottning av "pappersnäsdukslandet" just nu. De brer ut sig överallt, framför allt i sängen. Jag tappar en del av dem på golvet. Man kan se tydliga spår av mig där jag vandrat runt i lägenheten... Jag är så "nuvig"... Det är ömsom nästäppa och ömsom rinnsnuva... halsen värker, huvudet dunkar och jag känner mig "inkapslad". Som om någon trängt på mig en  för liten hjälm på huvudet.Inifrån hjälmen signalerar jag förtvivlat till min omgivning: "hallå, hallå, jag anropar verkligheten, är det någon där?"...
Kanske lite överdriven beskrivning av min förkylda situation... men bara lite...;-)


Vovve och snö 2010

Igår ringde en av mina omtänksamma vänner och undrade "hur är det"? Så fick jag då snörvlande berätta om "eländet". Sen kändes det bättre.Mycket bättre. Omtanke - vilket underbart ord! Denna härliga vän berättade att hon nu har min blogg som app på sin iPhone. Gissa om jag blev glad!♥

"Man kan sola sig
en hel dag
i en varm tanke"
L Wikström

Tankarna har än en gång cirkulerat kring det där med att "vara" och "göra". - "Tänk, i helgen har vi inte gjort någonting", säger folk, lite ursäktande. Så visar det sig att de storstädat, storhandlat, tvättat, promenerat och sett på TV... Det där "någonting" måste tydligen vara något extraordinärt? Som en resa,teaterbesök, konsert, fest...
Allt det "vanliga" är tråkigt? Fast när man frågar så brukar svaret bli att "det är ganska skönt att göra ingenting".
Det är annorlunda med barnen. För många år sedan jobbade jag med en 6-årsgrupp. Vid varje måndagssamling fick barnen berätta vad de gjort under helgen. De hade alltid gjort någonting! "Lekt med kompisar." "Spelat TV-spel". "Ätit godis"."Träffat morfar." "Åkt bil." "Sett en stor hund.""Sovit". Och så vidare...Som vuxen var man tvungen att tänka till lite... Jag vet ännu inte hur jag kommer summera denna helg. Om jag intar sängläge pga förkylning i morgon också så kommer det väl kännas som om jag "inte gjort någonting". Fast det är väl just det som är nödvändigt ibland. Att göra "ingenting". Det är då det händer saker inom en. Helandet. Tillfrisknandet.Insikter.Energipåfyllning.

Min underbara make, som denna helg får stå för allt nödvändigt "görande", kom nyss in i rummet och undrade om han behövde "tycka synd om mig"... Nej, absolut inte! Jag får möjlighet att "bara vara" och tillfriskna i lugn och ro. Vilken gåva! Jag vet inte om jag ska tycka synd om honom? Just nu visslar han förnöjt mitt uppe i sitt "görande", jag tror inte jag behöver tycka synd om....Eller lite tycker jag nog allt synd om...♥


Vi börjar närma oss Alla Hjärtans Dag..
( jag vet att blixten syns tydligt men ibland så blir det riktigt läckert med den)

Några ord och siffror om tankar:

Du tänker omkring sextiotusen tankar om dagen...

Om du tänker för länge på nästa steg kommer du att
tillbringa resten av livet på ett ben.
Kinesiskt ordspråk

Du är dina tankars regissör.
Tänk positivt så blir också
tillvaron roligare.

Ju mer jag tänker på saken,
dess tydligare tycks det mig
att livet helt enkelt är till
för att levas.
J W von Goethe

Nu har maken blivit trött av allt görande. Han vilar. Och snörvlar! Och hostar!Också förkyld? Nu får jag allt tycka synd om! :-)))











Kommentera inlägget här :