Det kan vara lite avigt ibland

publicerat i Allmänt;

Himlen var så vacker i kväll

Vi har alla våra ups and downs. Livet är ju sällan ett "lagom flyt". Just nu härjar flunsan, den ena efter den andra "däckar". Själv är jag lite "down" just nu. Inte flunsa, tack och lov men i lite disharmoni... Men det är ju så det är...livet...emellanåt...Ibland tror jag "man blir sjuk" för att kroppen och själen behöver vila. Men att få influensa...det är bara för mycket!

Efter en härlig vårdag med sol och snösmältning och uppsprickande is blev det en vacker kväll med fantastiska molnformationer på himlen. Solen värmde på ryggen när jag vandrade hem från jobbet längs med ån. Och klockan 18 i kväll var det 8 grader varmt! Skönt!


"Jorden är full med himmel."
Elizabeth B Browning

Känner för lite positiva tankar, lite glädjefulla ord och några små skratt. Skratt är läkande. (Fast man måste få vara lite down och tycka synd om sig själv ibland också! Så det så!;))

Kom att tänka på en liten söt händelse på en förskola där jag jobbade på småbarnsavdelningen. Vi var på väg ut på gården. Barnen klädde på sig ytterkläderna. Som alla andra barn som får tid och möjlighet var de här barnen jätteduktiga på att klä på sig själva. Jag märkte efter en stund att en av flickorna hade fått krångel med en kofta. Hon såg mer och mer frustrerad ut. Hon suckade och slängde koftan på golvet. "- Är koftan dum?" frågade jag och satte mig på huk framför henne.  -"Jaa, den är ut och fram" svarade hon trumpet. Jag förstod vad hon menade... Det var med koftan som det är med livet ibland, avigt, in och ut och bak och fram...

Man kan hitta små guldkorn i kriminalromaner också. Hittade följande i Liza Marklunds "En plats i solen":  Annika B lämnar sin dotter på förskolan. Innan dottern springer in på samlingen säger hon: "Du mamma. Visst är det konstigt? Gud, han finns men han syns inte. Fast tomten han syns, fast han finns inte."

Kungligheter har det talats mycket om nu. Måste dela med mig av barnens tankar ur "Gud som haver barnen kär, har du någon ull":

"Demokrati är att kungen inte har några åsikter."
Renate 9 år

"I England har de en kvinnlig kung. Det kommer vi att få i Sverige också, men bara om den gamla kungen kan tänka sig att dö"
Elin 6 år

"Jag tycker att det är tröttsamt med prinsar. de tror liksom alltid att de är finare än andra. I alla fall de prinsar jag känner."
Hilde 8 år

"Det gör väldigt ont när drottningar får barn, för kronan är så vass."
Sigrid 6 år


Kryapåer-blommor till alla som mår dåligt♥

Ur Tänkvärt om glädje:

"Att se världen
i ett sandkorn
och himlen i en vild blomma,
det är att hålla oändligheten i sin hand
och fånga evigheten i en timme."
William Blake

"När du når
det innersta i livet
skall du finna skönhet
i allt."
Kahlil Gibran


Var rädda om er allihop! Vila och drick mycket vatten! Lyssna på härlig musik!











Kommentera inlägget här :