Stjärnor

publicerat i Allmänt;



STJÄRNOR

"Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där intet mörker är."
Erik Blomberg

"Om bland tusen stjärnor
någon enda ser på dig,
tro den stjärnans mening,
tro hennes ögas glans.
Du går icke ensam.
Stjärnan har tusen vänner;
alla på dig de skåda,
skåda för hennes skull.

Lycklig du är och säll.
Himlen dig har ikväll."
C J L Almqvist

Det är en ganska stjärnklar kväll. I stan ser man ju inte stjärnhimlen på samma sätt som ute på landet. I torpet brukar jag gå ut och njuta av stjärnorna, stjärnklara nätter. Man överväldigas varje gång över detta vackra "stjärnspel" på himlavalvet. Jag är inte så bra på att känna igen stjärnbilderna men Karlavagnen hittar jag alltid.
Enligt Wikipedia finns det ungefär 400 miljarder stjärnor i Vintergatan...
Det nya året är några dagar gammalt. Och jag kan inte hitta min kalender för 2012 som jag tänkt ställa upp på skrivbordet. Pinsamt! Jag la väl undan den på något "bra" ställe före jul, frågan är bara vilket "bra" ställe... För den försvann väl inte i utrensningen där strax före nyår...?En ny helg närmar sig. Trettonhelgen. Då tänker jag skriva lite mer om stjärnor...

Nu har det hunnit bli sen kväll, vissa skulle väl säga natt. Dags att gå i säng.

"Det är lustigt att konstatera
att de flesta dagböcker är skrivna på nätterna."
Robert Storm Petersen





Kommentera inlägget här :