Lite skönt lat

publicerat i Allmänt;


Tidig gryning:
Några sista stjärnor lysa matt.
Jag ser dem ur mitt fönster. Himlen är blek,
man anar knappast dagen som börjar i fjärran.
Det vilar en tystnad utbredd över sjön,
det ligger en viskning på lur mellan träden,
min gamla trädgård lyssnar halvförstrött
till nattens andetag, som susa över vägen.
Edith Södergran

Det är trettondagsafton. Solen skiner starkt in genom fönstret och på de vita, frostiga taken. En vacker dag.
Jag har sovit länge och strosat omkring i morgonrock på förmiddagen. Det är nyttigt och nödvändigt att göra så enligt sömn- och stressforkare. Hjärnan behöver vila. Göra ingenting. Fast när man gör ingenting så menar vi ju oftast att vi inte gör något "nyttigt". Som att städa, jobba, diska... Men vi gör ju alltid "någonting" när vi gör "ingenting"...Vilar, mediterar, ser på TV, filosoferar...men vi kallar det för att göra "ingenting"...trots att det är just detta som är "nyttigt göra"...det andra är ju "måste göra"...men man kan ju kombinera ibland, t ex filosofera medans man diskar.... Vi måste ju alltid vara så aktiva och effektiva! Det är fult med lite "lättja", inget man skryter med precis, men ack så nyttigt. Återhämtning är ett finare ord och mer accepterat.

"Gör inte bara något,
sitt där."
Sylvia Boorstein
(ur Mindfullness steg för steg)

Jag vet att min natt kommer att bli sen. Det är J-VM-final i hockey på TV. Troligen somnar jag innan matchens slut men den manliga delen av familjen kommer sitta uppe. Heja Sverige! Kul om ni vinner!!!
I morgon kommer gäster. Dags att baka en cheescake igen.Fast inte än, ska vara lite lat en stund till först!


Inför Trettondagen.
Nu har de tre vise männen hittat fram till Jesusbarnet i min krubba.
Kasper, Melker och Baltsar hette de enligt legenden. Att man säger att de var tre stycken grundar sig troligen på att det i Bibeln står att de hade med sig tre olika gåvor, guld, rökelse och myrra.
De tre männen kan ha varit astrologer eller astronomer. Ingen vet men spekulationerna är många...

"Stjärnan från Betlehem leder ej bort men hem."
Ur "Betlehems stjärna"

Till sist:
"Man måste leta
efter de tomma platserna
i tid och rum,
där tankarna
kan veckla ut sina vingar."
Ur Stillsamheter

Med andra ord: Var lite skönt lat!!!

Kommentera inlägget här :