Lånade ord

publicerat i Allmänt;


Min orkidee i fönstret i eftermiddagsljus

Nu har jag dansat julen ut, ut, ut...eller rättare sagt "ner,ner,ner" i källaren. Bara jultallen, stjärnorna och ljusslingorna får vara kvar ett litet tag ännu och lysa upp tillvaron. Angående ljusslingorna så fick jag ett tips från en vän att skriva på fb var jag lägger undan dem så att jag minns det när de ska plockas fram igen ,nästa jul...:-). Undrar varför hon tipsade om det? :-)

Ibland när man får kännedom om en vän som har det svårt och jobbigt, räcker inte de egna orden till. Då får man låna andras ord. Det har jag gjort idag. Jag hoppas att dessa ord når fram och slår an en sträng där långt inom dig:

Utdrag ur Peter Le Marc´s sång: Det som håller oss vid liv
"Månen
Himlen och dess stjärnor
Kommer alltid finnas kvar
Kommer alltid finnas där
Trots nätternas svärta
Så även kärleken, min vän
Och dom som söker efter den
Om igen, om igen
Alla hoppfulla hjärtan

Så fortsätt längta, hitta mod
Våga hoppas, våga tro
Tro på drömmar, ta ett kliv
Välj den värld du lever i
Och var en galning, var naiv
Det är det som håller oss vid liv

Det finns ett fönster i ditt rum
Och det står öppet dygnet runt
Du kan se det
Om du lyfter blicken mot taket
Därute ropar nån ditt namn
Med en tålmodig famn
För dig att falla i tveklöst och naket

Så fortsätt längta, hitta mod

Så när du gråtit bort din sorg
Och rivit ut alla dagar ur din dagbok
Och bränt alla bladen
Finns det en osjungen sång
Som ingen hört ens en gång
Den skrevs för din skull
Om du vill ha den

Så fortsätt längta, hitta mod"

Kom ihåg: Ingen kan ta ifrån dig det som verkligen är DU! Och DU är UNDERBAR!

Ovanstående ord är ord som jag vill att alla ska ta till sig, vare sig man mår bra eller dåligt!


Solen går upp över vita tak och tittar in genom mitt fönster

Det är vitt ute och kallt. Åns vatten har frusit till is. Balkongens fönsterglas var fulla av isrosor i morse. Vackert!

"Nu blommar blommorna
dom vita blommorna
Nu fryser frosten fast
på fönsterrutans glas
En sliten ängel går längs gatorna
I januaridagen är hon tunn som gas"
Ulf Lundell
En strof ur: "Det nakna trädet"

Kommentera inlägget här :