EN GÅNG OM ÅRET

publicerat i

Eftersom jag är lite av "vädergumma" så känns det i kroppen att det är "oväder" på gång. Det värker i huvud och leder och jag känner mig lite "urrig". Mycket riktigt. Väderprognosen säger starka vindar, snö och sjunkande temperatur. Det är nog så att vintern är på G...;)
Blåser gör det redan och det går vågor på ån. Under promenaden till närmaste brevlåda idag fick jag hålla i brevet jag skulle posta med båda händerna. Annars hade det nog blåst ner i ån...;)

Jag har letat goda nyheter och hittat två. Båda rörande hundar. En hund på ett skolhem för elever med bl a Asperger och ADHD bidrar till lugnet i klassrummet. När eleverna klappar hunden kommer deras "lugnsystem" igång. Vallhunden Sippa kan både lugna och trösta :)
I Östergötland finns nu Missing Dog. Motsvarighet till Missing People. Den ideella föreningen inriktar sig på att hitta försvunna hundar. Hoppas detta initiativ sprider sig :)

Advent närmar sig. Så nu är ämnet avslutning i kyrkan på tapeten igen. Under min skoltid var det här aldrig något problem. Vi hade aldrig vare sig jul eller sommaravslutning i kyrkan. Jag förstår inte detta behov av tradition. (Förutom bristen på samlingslokaler. Men det finns ju sporthallar.)Många skyller på "nysvenskarna". Att de är de som av religiösa skäl är emot avslutningar i kyrkan. Ett missförstånd. Det är främst ateisterna som är emot och det kan man ju förstå. Sommaravslutning har ju inte med kyrkan att göra men julen har ju ett kristet budskap.Också.För våra jultraditioner är ju ett "hopkok" av den gamla "jolen" och den kristna julen och är nuförtiden mest en "konsumtionstradition".Psalmer tjafsas det om också. Vissa är tillåtna andra inte. Det verkar som om det handlar om mer eller mindre "skadliga" psalmer?Jag vet inte hur starkt barn blir påverkade av att höra ord som "Gud och Jesusbarn", en gång om året?? Sverker Olofsson tyckte på Go kväll att kyrkan skulle ta emot barnen och bjuda på saft och bullar och sjunga "Hej tomtegubbar".... Ja, vad ska man säga? ...hi hi... Skönt att man inte är rektor och behöver besluta i denna fråga...
Jag minns mysiga julavslutningar i klassrummet och jag tror inte att jag tog skada av de vackra julpsalmerna ;) Eller?

Ser fram emot att få besök av en fin vän i morgon. Har t o m orkat tillaga en paj idag. Det var evigheter sen sist... Nu gäller det att väglaget inte blir för dramatiskt i morgon...

Målade för många år sedan en tavla där mitt kluddande visade sig bli fyra träd lite huller om buller... Jag kallar den "de fyra årstiderna" :)








Kommentera inlägget här :