MITT LYXLIV

publicerat i

En tanke slår mig när jag vaknar denna lördagsmorgon: vilket lyxliv jag lever!
Det är inte bara en tanke,det är en insikt.
Okey, lyx och lyx, allt är ju relativt som bekant... Lyx kan ju förknippas med "ytlighet". Med materiell rikedom. I jämförelse med Hollywoodfruarna lever jag ju inte ett lyxliv. Men i jämförelse med en kvinna i ett flyktingläger lever jag ett otroligt lyxliv! För lyx är inte bara yta, lyx är friheten att kunna välja...
I morse kunde jag välja mellan att gå upp direkt eller ligga kvar i den goa sängvärmen en stund. Väl uppe kunde jag välja mellan att duscha före eller efter frukost. Att speeda upp mig på gåbandet eller ta en promenad utomhus för att bli av med de onödiga kalorierna jag lagt på mig efter gårdagens middag ( ett glas rött slank visst med lätthet ner också). Resten av dagen kan jag ägna mig åt tvätt och städ eller vänta med det tills i morgon. Eftersom den manliga delen av familjen ska gå på hockey ( lyx!) blir jag ensam några timmar. Tänker lyxa till mig med fotbad, manikyr och pedikyr. Kanske lägga en ansiktsmask också? Jag kan lyssna på min favoritmusik, ringa en vän, se en film, läsa en bok, meditera, yoga....Vilken lyx! Jag har tak över huvudet, varmt och kallt rent vatten i kranen, en skön säng att sova i, tillgång till så mycket nödvändigt och så mycket onödigt! Jag lever i lyx...
Jag kan välja att vara tacksam eller missnöjd. Jag kan välja mellan att se problemen eller se möjligheterna. Att leva här och nu eller drömma mig bort till en "bättre " framtid som kanske aldrig blir av...Jag kan förbanna mörkret eller tända ett ljus...
Vad drömmer Hollywoodfrun om? Vilka drömmar har flyktingkvinnan?

-"Oh
Think twice
Cause it's another day for you and me in paradise."
- Phil Collins


På balkongen i dag den 17 november. Sol, ljus och lite blomning...:) Tack för det!

Kommentera inlägget här :