VANDRAR VIDARE

publicerat i

"Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där intet mörker är.

I ljusa irisringen
du bär en mörk pupill,
ty mörkt är allt som ljuset
med bävan längtar till.

Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där,
var inte rädd för mörkret,
som ljusets hjärta bär."
- Erik Blomberg

INSIKT
En dag 1999, sitter min då 6-årige son och målar i en målarbok. Plötsligt tittar han upp och säger: -" Där det är mörkt, där syns det ljusa."

De orden tar jag med mig in i hösten. Nu när det mörknar allt tidigare på kvällarna...

Jag vandrar vidare längs med Bättringsvägen. Ibland trampar jag snett och ibland tvekar jag. Det finns hål i vägen som jag ibland klarar av att hoppa över men ibland ramlar jag ner och måste kravla mig upp igen. Men hålen är inte lika djupa längre.
Man kan tycka att min hemska resa varit onödig och utan syfte. Jag har stundom känt det som om jag varit i "helvetet". Men nu har jag fått tecken på att min resa inte varit förgäves...Jag är på väg hem...Och jag vet att framtiden är ljus!

Mina egna ord:
"Jag rensar ur
Jag rensar ut
allt det gamla som gör ont
Då var Då, Nu är Nu

Misslyckanden, tårar, svek
otillräcklighet, smärta, sorg, stress, underlägsenhet, förtryck...

allt ska ur min själ
ut ur min kropp - bort!

kvar finns
hopp, kärlek, glädje
glada minnen, tacksamhet
styrka, tillit
Då var Då. Nu är Nu"

Detta är en process som pågår...

Ta vara på det ljus som finns och sprid ditt inre ljus! Så tar vi oss igenom mörkret - tillsammans :)

Kommentera inlägget här :