VARFÖR INTE?

publicerat i

Under ett samtal igår med en underbar vän kom vi in på det där att man ofta känner behov av att förklara sig. Om man berättar om sina planer t ex och folk säger förvånat eller förnärmat "men varför då?" ... så "måste" man förklara eller försvara sig..eller? Nej, det "måste" man inte! Man kan nöja sig med att svara: -"Varför inte?"
Varför inte? ;)

-"Jag har bestämt mig för att stanna här."
- "Varför då?"
-"Varför inte?"

- "Jag slutar på mitt jobb och reser jorden runt."
- "Varför då?"
- "Varför inte?"

Ibland så finns det nästan något av "så gör man inte, fy, fy" bakom det där "Varför då?"

Det ligger väl i vårt kynne och i vår uppfostran att känna behovet av att förklara/försvara sig. Vi vill ju göra lika... Att avvika...nja, då krävs en förklaring ;)
Min vän och jag var överens om att det inte är vår plikt att förklara oss i alla lägen. "Jag vill det här." "Varför då?" "Varför inte?" :))

Sen finna det givetvis situationer då man bör förklara sig!!!;)

Igår gjorde jag något nytt. Jag var med på en grupphealing. Det var varmt, ljust, kärleksfullt och väldigt spännande. Känner mig lättare till kropp och själ. Trött på ett behagligt sätt. Gladare.

Till alla som undrar varför jag gjorde detta och som tycker att det verkar "flummigt" vill jag bara säga: "Varför inte?"

"Möta tiden"

"Låt inte tiden gå ifrån Dig låt den komma till dig! Möt den nya dagen ögonblick för ögonblick och fyll med närvaro och liv den stund som är."
- Margareta Melin

Det finns stunder när jag håller på med något som jag tänker: "Det här kunde jag inte göra för ett år sedan"... Vilken frihet det är att må bra!
Till mig och till alla som mår/mått dåligt:

"Åren som ligger bakom dig med all kamp och smärta kommer med tiden att bara bli ihågkomna som vägen till ditt nya liv. Men så länge det nya livet inte är helt och fullt känns minnena smärtsamma.

Du kommer att kunna berätta om ditt liv utifrån en punkt där det gamla inte styr dig. Du kan tala om det med viss distans och se det som vägen till friheten i dag."
- Henri J M Nouwen

Det som göms i snö....

Kommentera inlägget här :