Tankens kraft

publicerat i Allmänt;

Torsdag 29 augusti

Hemma i stan med en hund som undrar vart hans "herre" tog vägen klockan 6 i morse... Och borde han inte komma hem nu??
Det är ju inte så lätt att förklara för en hund att hans nuvarande husse åkt till Småland med arbetskamrater för att fiska kräftor...återkommer i morgon kväll....:-(
Tack och lov kommer yngste sonen hem i kväll. Då blir det en glad jycke som dansar omkring här i lägenheten.

Några långpromenader blir det dock inte. Både jag och sonen är förkylda. Halsont, hosta, huvudvärk....
Det är lite märkligt men jag förstår ganska tidigt att en förkylning är på väg att bryta ut. Först blir jag väldigt törstig och väldigt trött. Sen sätter "orosfabriken" igång. Ni vet den där som tillverkar orostankar om allt möjligt på löpande band...
Sen kommer de typiska förkylningssymptomen....
Som ett brev på posten, dvs det kommer inte alltid men för det mesta ;)
Kropp och själ hör ihop :)

Efter att ha bott i torpet i skogen nästan hela tiden under tre månader känns det som en liten omställning att vara tillbaka i stan igen. Det är mycket ljud här. Hunden som ligger på spänn hela tiden eftersom han väntar och väntar, reagerar på minsta lilla ljud. Tack och lov så skäller han inte ;)
Det skulle bara vara för mycket....

Läst några bra citat jag vill dela med mig av:

"Livets svåraste fråga är om livet har någon mening.
Svaret är: upplev livet som meningsfullt och och du ska finna frågan meningslös"
- Dag Hammarskjöld

"Det finns ingen stig.
Stigen skapas av dem som går där"
- Japanskt ordspråk

"Att vara lycklig betyder inte att allt är perfekt. Det betyder att du valt att se bortom bristerna"
- Gerard Way

"En del ger sina bekymmer simlektioner istället för att dränka dem"
- Mark Twain

Jag tänker inte gå och dränka mina bekymmer men jag tänker meditera och låta bekymren flyta ifrån mig. Bort, bort längs bäckens vatten. Bäcken blir en å som blir en älv och sen kommer vattenfallet och mina bekymmer virvlar bort....
Tankens kraft :) Ibland fungerar det, ibland inte. Det finns bekymmer man rent handgripligen måste ta itu med. Men det meningslösa oron kan man kanske släppa med tankens kraft :)

Kommentera inlägget här :