Juldag i Göteborg

publicerat i Allmänt;

Juldagen 
Ingen julotta denna juldag heller. Vi har sovmorgon till strax före 8. Jag måste upp och hjälpa mamma att vakna och få smärtstillande innan hemtjänsten dyker upp. Någon gång mellan 8-10. Det är bara andra dagen jag är med om detta nu men har redan fått en insikt i hur det är att vara beroende av hjälp. Och att inte veta riktigt när de kommer eller vem det är som kommer. Tur att hemhjälp finns och de två jag träffat hitintills har varit två trevliga personer. Men all denna ovisshet, att ha detta varje dag..lite otryggt också...främmande människor i sitt hem...att blotta sig så mycket...att tillåta främmande att komma en så nära...inte lätt...men nödvändigt...och som sagt tur att det finns hemhjälp! 
Jag tänker på alla år som min mamma jobbade inom hemtjänsten. Hon har hjälpt så många och nu är hon själv beroende av andras hjälp...
Den korta stund de är här hinner jag äta frukost i lugn och ro.
Men mamma är piggare idag. Rörligare. Jag följer med make och hund ut på promenad. Det är tyst och stilla idag och ett stilla regn faller.
Det är grå himmel. 5 grader varmt. Svarta nakna träd. Vattenpölar. Blå spårvagnar. Vi går en liten bit in i Slottsskogen. Möter mest hundägare. De flesta verkar ha stannat inomhus denna juldag.
Skönt att komma ut i friska luften, tycker jag.:-)

Juldagen är min favorit bland juldagarna. Det är den dagen man kan njuta av sina julklappar. Läsa eller bara bläddra i en ny bok, se en ny film, lyssna på ny skiva eller vad man nu fått i julklapp. Under min uppväxt bjöds det på stek på juldagen. Julmaten dök upp på bordet på Annandagen igen. 

Mamma och jag mumsar på Skumtomtar. Vi vet att det inte är nyttigt men vi försvarar vårt beteende med att "det är ju bara jul en gång om året". ;-)

På innergården här står en bock med belysning. Vi som är från Gävle tycker att den mest liknar en häst ;-))

Önskar er alla en god fortsättning på julen! Var rädd om dig!
Änglarna är med oss❤️
❤️❤️❤️



Kommentera inlägget här :