GODA NYHETER OCH VIRRVARR

publicerat i

Temperaturen går upp och ner som en berg- och dalbana. -18 i morse blev till 0 som blev till -7 som....
Äntligen har de varit här och plogat fram våra parkeringsfickor längs med gatan. Efter två månader med höga snövallar kan nu två bilar mötas igen. Fast bara längs halva gatan...? Man får väl vara tacksam för det lilla ;)

Fick igår Goda Nyheter från UNICEF. Rapport om kampen för barnen år 2012. Rapporten innehöll bl a följande goda nyheter:
I 20 länder i Afrika gick hundratusentals volontärer från dörr till dörr för att vaccinera varenda unge under fem år mot polio - totalt 111 miljoner barn på fyra dagar!!!
I september kom det glädjande beskedet att barnarbete nu är helt förbjudet i Indien!!!
I Sverige finns nu beslut om att även barn som lever gömda och är papperslösa har rätt till sjukvård och skola på samma villkor som andra barn!!!
I Uganda har man tillverkat solenergidrivna datakiosker av gamla oljefat av plåt. Försedda med inbyggd lågenergi-laptop, hållbart vattensäkert tangentbord och solpanel. Förutom basfunktioner har datorn fyllts med filmer om hälsa, skydd mot övergrepp, yrkespraktik, utbildningsmöjligheter m m. Genom detta kan man nå ut med livskunskap till ungdomar i fattiga och isolerade områden på landsbygden!!!

Detta var bara ett axplock ur rapporten. Delar gärna med mig av dessa goda nyheter som lätt försvinner bland alla de negativa nyheterna. Tänk vad man kan göra! Och vad man gör! Tänk också på att vi kan göra skillnad. Hjälpen når fram! :))

Maken är på hemväg. Mellanlandar inte här hemma utan åker direkt till arenan för hockeymatch. Det gör inte mig något. Nu får jag ha TV:n för mig själv. Jag tänker se på Antikrundan. Det är ju från "min" stad i kväll...

Jag fortsätter måla... Visar idag två alster. "Vinterträdet" är inte färdig ännu men "Virrvarret" (serpentiner?) är nog färdig, tror jag. Jag gillar virrvarret, tycker den är kul. En del kanske tycker den är för orolig. Med tanke på att jag målar utifrån mitt inre så kan man ju undra hur det ser ut där inne?...fniss...ingen fara, det är lugnt...;))

Kommentera inlägget här :