Första doppet och att förhålla sig

publicerat i Allmänt;

Ännu en sån där otroligt vacker och varm dag! Fantastiskt. Tacksam <3
Hunden ligger inne i hallen. På golvet. Den svalaste platsen han kunde hitta. Kloka hund. :) Jag och sonen sitter ute i varsin solstol och "steker". Sonen med både dator och mobil i knät. Han jobbar. Maken har åkt in till stan i ärenden. Ska bl a köpa blommor till mina morföräldrars grav. Vi ska till Enköping på begravning i morgon. Ska då passa på att besöka mormor och morfars grav. Jag var liten när de dog. Jag minns dem med värme. Som barn fick man inte vara med på begravningar på den tiden. Det ansågs olämpligt. Sorg skulle inte barn utsättas för. Annat är det nu. Tack och lov!!! Döden är ju en naturlig del av livet...något man måste förhålla sig till...det är inte så lätt det där, att förhålla sig till döden...varken sin egen eller andras....
Som när man kastas mellan känslorna när man läser om en 5-åring som hittats död vid en strandkant och i samma tidning kan se en film om hur brandmän räddar en liten kattunge från lågorna och ger den första hjälpen så att den överlever. En katastrof och en söt historia. Man känner att man måste förhålla sig... Tankar om varför...Vi får inget svar...vi måste förhålla oss...
"Tiden var inne" tröstar vi oss med. Och så är det väl.... Inget liv är förgäves även om det är kort. Vi lämnar spår och vi kommer att mötas igen...
Sorgen lättar lite men saknaden finns alltid kvar.
Alla har rätt till sin sorg.Stor som liten. Vi hanterar den olika. Den ser olika ut. Inget är rätt eller fel. Vi kan inte bära någon annans sorg men vi kan delta och stödja. Vi kan lyssna. Det är väl därför vi fått två öron och bara en mun...;)?
Till den som sörjer:
I mina tankar finns jag vid din sida. Jag lägger en varm filt runt dina axlar. Lutar ditt huvud mot min axel. Stryker bort en tår från din blöta kind. Nära, i mina tankar är jag nära.
<3

Sonen och jag samtalar. Eller rättare sagt pratar. Sonen pratar siffror, om lyxlägenheters priser och jag pratar om hur vackert det blir när solstrålarna bryts genom trädgrenarna..."skilda världar"? ...hi hi :)

Efter en paus i skrivandet kan jag konstatera att nu är det gjort! Årets första dopp! Härligt! Men det var bara jag som vågade, inte son eller make. Okey, hunden badade....liiite...;)

Dagens ord "stjäl" jag från Gladeligen:
"Ibland finns lyckan där du är och inte dit du tittar."
:)

https://cdn3.cdnme.se/2449527/7-3/pic_51dc2ae5ddf2b37035eb5893.jpg">https://cdn2.cdnme.se/2449527/7-3/pic_51dc2ae5ddf2b37035eb5893.jpg" class="image">

Kommentera inlägget här :