Blå blå...

publicerat i Allmänt;
I gårdagens inlägg skrev jag om "det sköna gröna". I dag vill jag skriva om det BLÅ. Är blått flott? Är det fint att vara "blåblodig"? ;)
Enligt Feng Shui står blått för: stillhet, tillit, stressdämpning, sanning, själviakttagelse, arbetsmoral och stabilitet.
(källa: Leva med Feng Shui. Agneta Nyholm Winqvist)
Blått är alltså bra att inreda ett arbetsrum med. ;)
I naturen kan vi hämta kraft ur det blå. Att titta på en blå himmel eller en lugn vattenyta det är som meditation. Blått är vilsamt. Och svalkande. 
Havsblå, himmelsblå,lavendelblå...
Jag älskar de orden! De är så positiva :)
 
Blå blå känslor
 
Se lugnet
svepa in i vikens famn
Lägga sig till rätta för natten
 
Känn dagen 
sakta slå sig ner till ro
luta sitt huvud mot marken
lyssna till sommarnattens sång
Det finns
 
Blå blå vindar och vatten
blå blå himlar och hav
blå blå känslor i natten
för det är fest
med stillheten som gäst
 
Hör fågeln
susa genom vindens sång
leta efter trädet som väntar
Känn själen
suga i sig all lyrik
lockar dina tankar att *dikta*
lyssna till sommarnattens sång
Det finns
 
Blå blå vindar och vatten
blå blå himlar och hav
blå blå känslor i natten
för det är fest
med stillheten som gäst
 
blå blå vindar
 
blå blå himlar och hav
 
blå blå känslor i natten
 
- Tomas Ledin <3
Såg hans show på TV igår. Såg den live i mars. Så bra! Så kul! Och jag gillar hans hyllningssång till sin farmor med bl a orden "oäten" och "okramad". ;))
 
 
Vi är tillbaka i stan. I torpet regnade det från och till. Kom t o m en hagelskur. Här ute vid havsbandet skiner solen och det blåser.
På hemvägen fick jag se något vackert. Vid sidan om vägen stod ett rådjur (hona,get eller rå, heter det visst?) med ett litet kid. Ungen var så otroligt söt med sina vita prickar, precis som Bambi. <3
Hade inte möjlighet att plåta dem, tyvärr. Men minnesbilden kommer att leva kvar länge inom mig.
 
Mellan ett par skurar var vi ner till sjön en sväng. Solen tittade fram och värmde oss. Vattnet var stilla och svanparet gled sakta fram. Majestätiskt :)
 
Läst på Aftonbladet idag:
- "Det som gör dig vis är inte framgången, utan det är när du är nere och kommer upp igen."
Sagt av Cesar Millan
 
Njut av det gröna och njut av det blå! Det gör jag. Och i morgon är en annan dag... Sov Gott!
 

 
 
 
 

Kommentera inlägget här :