Pionen

publicerat i

Efter ett dygn i stan är vi tillbaka ute "i spenaten". Alltså skog, sjö och torp :) Regnet har bildat några små pölar, det är frodigt grönt och solen lyser igen. Nere vid sjön var det blåsigt. Det blåste så mycket att det " gick gäss" på sjön. Vågorna kluckade mot stranden. Det är ett underbart ljud tycker jag. Som musik. Naturens egen musik.

Nu har en av våra pionknoppar nästan slagit ut! Det känns som ett under att den blommar igen efter 5-6 års uppehåll. :)
Hittade den här versen om Pion i Majas Alfabet av Lena Anderson:
"Tänk vad jag skulle vara glad
om jag fick bo på Pionens blad.
Då kunde jag sitta alldeles nära
och titta och lukta på allt det skära."
:)

Och John Keats skrev:
"Men när svårmodet faller över dig
lämna dina sorger hos morgonens ros.
Eller hos välvda pioners rikedom."
:)

Min morsdagsbukett börjar se lite ledsen ut. Jag har börjat torka rosornas blad för ett framtida potpurri :)

Ikväll tänker jag titta på Vetenskapens Värld. Där ska man visst "avliva myten om att alla mår bättre av att jogga". Tydligen är det så att för var femte person är träning negativt och att det sällan hjälper att löpträna om man vill gå ner i vikt...??? Det här låter så knasigt så det måste jag titta på ;) "Myten om träning" heter avsnittet....
Spännande...

Det händer lite märkliga och oförklarliga saker här i torpet ;) Det ska jag berätta om en annan gång ;)

Sov gott i ljusa juni-natten. I morgon är en ny dag :)

Kommentera inlägget här :