BARNENS ORD

publicerat i

Det finns smärta och värk som inte syns utanpå. Det finns märkliga symtom som kommer och går. Det finns en trötthet som inte går att beskriva.
Det kallas Fibromyalgi.
Ingen bot och knappt någon lindring. Man måste leva med det.
Jag har haft det i många år. Har insett att jag har en lindrig form. I alla fall trott det. Fast efter senaste utbrändheten vet jag inte vad som har varit vad ibland....
Det svåraste är att det inte syns och att man måste lita på omgivningens förståelse trots att det inte går att förklara riktigt. När det är som värst brukar jag säga att det känns som att ha tandvärk i hela kroppen...
Hittade en fin sida på Facebook som handlade om att leva med ständig värk. Vi är många :)

Igår var det visst vårdagjämning. Idag vräker snön ner. Iskall hård snö...

Nej, nu blev allt bara för negativt! Dags för positiva tankar. Lite härliga citat från några barn kanske jag får bjuda på?

"Världen har fyra hörn. Det är USA, Ryssland, Kina och Kanarieöarna."
- Jens 7 år

"Det kan hända att andras länder är lika bra, men det har vi ju bara andras ord på."
- Henrik 8 år

"Man ser att min pappa är svensk, för han liknar sin bror."
- Matilda 8 år

"När man börjar bli gammal blir det svårare och svårare att röra på kroppsdelarna och att skilja dem från varandra."
- Axel 9 år

"Om man inte kan få barn med sin man kan man få dem med ett flygplan."
- Isabelle 6 år

"I puberteten börjar kroppen gå sina egna vägar."
- Thor 7 år

"Det är inte så bra för gravida kvinnor att ha ägglikör i urinen."
- Tove 9 år

"Det är inte utseendet man räknar med. Det är munnen."
- Jörgen 6 år

"Kroppen är en sorts gömställe som man bör hålla sig inne i."
- Emilie 6 år

(Ur "Gamla tanter lägger inte ägg")

En del har jag kanske citerat förut men de tål att upprepas :)) Hoppas att barnens ord värmde dig lite:)

Tårar liksom skratt bara måste ut! Det mår vi bra av. Du drunknar inte i de tårar som kommer ut men du kan drunkna i de tårar du håller inne...

Bakom det gråa lyser solen.Dagen har ökat med 6 timmar och 40 minuter sedan vintersolståndet! :)

Kommentera inlägget här :