Farligt att äta?

publicerat i

Det är helt klart livsfarligt att äta. Det är också livsfarligt att låta bli. Hela tiden kommer det nya forskarrön om vår farliga kost. Det som ena veckan var så bra så bra är nästa vecka helt förkastligt. Det som tagits fram för att motverka vissa sjukdomar visar sig plötsligt orsaka just dessa sjukdomar...Allt enligt forskningen. Vad och vilka ska man tro på???Vilka forskningsrön är seriösa och vill oss väl och vilka handlar bara om att tjäna pengar? Det är ju alldeles snurrigt det här. I alla fall för mig som bara är en "helt vanlig människa" som vill äta rätt och må bra :)
Frukt och grönsaker är väl nyttigt? Ja visst, bara de inte är besprutade.... Smör eller margarin eller oljor? Fisk innehåller gifter. Kött? Ja, från vilket djur? Åsna, häst eller ko??
Vad vet jag som vanlig konsument? Och så alla kosttillskott och hälsopreparat som säljs som "mirakelmedel". Jag har testat många med varierande resultat. När jag får en "hälsotidning/katalog" i min hand och läser den konstaterar jag alltid att jag "behöver" ett stort lager piller och drycker och krämer. För vem vill inte ha god syn, rörliga leder, bra matsmältning, frisk hy, god sömn, bra immunförsvar osv?
Dyrt är det oftast. Kanske lika bra det. Jag skulle väl förköpa mig annars och hur skulle jag kunna sätta i mig alla dessa piller? :)
Allt är väl individuellt. Det som passar och fungerar på mig kanske inte alls passar min granne t ex. ;)

Jag försöker leva efter devisen att "lagom är bäst". Jag tror också att i vissa fall är motion och frisk luft väldigt bra medicin. Mindre stress är också bra.
Kropp och själ hör ihop. Ni vet som "gin och tonic". Sunt förnuft är bra att ha. Och att lita på sin egen intuition. Att fundera på vad min kropp behöver och vad jag äter av "känsloskäl". Mat och fikabröd och godis används ju ofta som kickar och som känslodämpande medel. Som tröst t ex. Det är ju bra ibland men blir lätt ett beroende. Alltså vad äter jag av hälsoskäl och vad stoppar jag i mig av känsloskäl?

Helt klart innehåller vår kost idag alldeles för mycket tillsatser och kemikalier som säkert orsakar sjukdomar. Men vi lever ju inte i bondesamhället längre. Vi kan inte ha koll på allt eller odla allt själva. Men visst kan vi som konsumenter påverka! I alla fall tills de nya forskarrapporterna dyker upp med morgonnyheterna, lagom till frukost. Så fastnar smörgåsen i halsen och man slår omkull kaffekoppen. Jaha ja, nu är det farligt med smör och hälsovådligt med kaffe igen!!!

Alla forskningsrön då? Ibland undrar jag om inte alla rapporter som vi matas med är farligare än själva kosten...Orden går ner i oss, ända ner på cellnivå....säger en del forskare..."trams" säger andra.....
Vad ska man tro? Vad ska man göra?

Lita på det egna förnuftet. Det tror jag är en bra väg att gå....

Det var mina filosofiska tankar kring vår föda denna onsdag 13 mars 2013 :))

Undrar vilka forskarrapporter som vi ska svälja ned nästa vecka? Avokado kanske är farligt fett i alla fall?





Kommentera inlägget här :