GÖR DU?

publicerat i

"Jag sitter på en pinne uti ditt minne
Men om pinnen blir för kort, jag ur minnet ramlar bort."

"Om ditt hjärta brister,
laga det med Karlssons klister."

"Rosor äro röda,
Violer äro blå,
Smultron äro söta,
Du är likaså."

"Du är rosen, jag är törnet,
glöm ej vännen som skrev i hörnet."

"Först av alla i denna bok,
skriver en riktig kladdertok."

"Strö rosor på den väg du vandra.
Törnen strör så många andra."

En sån här regnig dag far tankarna iväg och plötsligt dyker det upp sådana här gamla verser. Kan bero på att jag har min mamma på besök och vi pratar en hel del om dåtid. Både hon och jag hade "Poesiböcker" där våra vänner fick skriva små verser. De ovanstående är de vi kom ihåg just nu. ;)

Vi pratar och pratar mamma och jag. Om allt. Det är mysigt. "Kommer du ihåg?" "Vad hette han du vet?" "Undra vad som hände sen?" Osv...

Vi hade ett mysigt firande på min sons 20 årsdag i söndags. Och dagen kunde ju inte slutat bättre. Tre Kronors VM-guld var ju både överraskande och kul :)
Ibland är det kul att vara svensk ;))

Vi tog oss en tur till torpet igår. Det hade hänt så mycket med blomningen sen sist vi var där. Gullvivor, Pärlhyacinter och Liljekonvalj!

Det är oroligheter i Husby. Sorgligt och oroväckande. Jag bodde ett tag i Rinkeby i slutet av 70-talet. Det var fascinerande med alla dessa nationaliteter som skulle samsas i detta område. Spännande butiker fanns det med för oss exotisk frukt och mat.
Lite oroligheter var det väl där då också men inte som nu. Jag var aldrig rädd, inte ens i tunnelbanan.
Det finns alltid en orsak till oroligheter. Det är självklart fel att visa sitt missnöje genom att elda bilar och ta till våld men nu måste politikerna lyssna och göra vad de kan. Svårt, men så här kan det ju inte fortsätta...Främlingsfientligheten växer, särskilt när SD utnyttjar situationen som ett argument för sin politik.
Jag hoppas och tror på de goda krafterna i samhället och på fredliga lösningar. Vi får aldrig ge upp hoppet!

"Glädjen i hjärtat
ska låta blommor av fred,
lycka och framgång
växa på jordens yta."
- Anonym graffiti

"Sluta aldrig hoppas
sluta aldrig be
sluta aldrig drömma
under kan ju ske"
;))

Jag må uppfattas som dum och naiv men jag Hoppas...Gör du?

Kommentera inlägget här :