Människors möte

publicerat i Allmänt;
Promenerar genom stan på väg till tandläkaren. Det regnar. Jag glömde paraplyet. Upptäckte det först när ytterdörren slog igen bakom mig. Hann inte springa tillbaka och hämta det. Vill komma i tid. Det har alltid varit viktigt det där för mig, att komma i tid.
Tack och lov var det inget kraftigt regn. 
Möter en dagisgrupp. Alla, både de stora och små är ordentligt påklädda i regnkläder och stövlar. Jag minns hur det var när jag själv jobbade inom barnomsorgen. Det fanns verkligen inget dåligt väder, ut skulle man bara. Att klä på flöt på bra, det var när man kom in och alla blöta kläder och stövlar skulle av som det blev lite "rörigt". Ofta var alla hungriga också så humöret var inte på topp och alla hade inte lust eller ork att samarbeta. Men det gick bra ändå ;-) Det vore nog bra för vissa politiker att pröva på att jobba på dagis några dagar...Och inom äldreomsorgen och på skola...Kanske skulle de uppskatta personalens arbete och deras engagemang lite bättre då...;-) Lite Prao inom vården skulle inte vara så fel heller...;-))


När jag lite lagom blöt anlände till tandläkaren satt det en äldre dam, med rullator, på en stol vid dörren. Vi språkade lite medan jag hängde av mig jackan och tog på mig de blå skoskydden. Hon berättade att hon väntade på taxi. Hon såg dåligt. Gula fläcken. Men det hade gått bra på kontrollen hos tandläkaren. Jag önskade lycka till med taxin och hon tackade så mycket.
Ett kort möte, två främlingar emellan. Inget märkvärdigt men ändå...lite mysigt.

"Om i ödslig skog
ångest dig betog
kunde ett flyktigt möte
vara befrielse nog
Giva om vägen besked,
sedan skiljas i fred:
sådant var främlingars möte
enligt uråldrig sed
Byta ett ord eller två
gjorde det lätt att gå
Alla människors möte
borde vara så"
- H Gullberg

Om man ska "översätta" den till nutid så kan man väl säga något i stil med att byta ett ord med en främling i busskuren, affären, väntrummet...är trevligt. Kanske säger man bara något om vädret...men det är gott så:-)

Hur gick det då hos tandläkaren? Ja, "sådär" ;-) Sämre än på många år. Det kommer att bli flera återbesök den närmaste tiden och det kommer att märkas i plånboken....
Det tandläkarlag jag går hos kallar sig: "Borr och tång" ;-) Det tyder på viss humor ;-) Och det är ett trevligt ställe. Fint och hemtrevligt väntrum och trevlig personal. Vad mycket det gör för att man ska bli lite mindre spänd :-)

Kvällspromenaderna går i mörker nu för tiden. Jag skäms för att jag glömt sätta på reflex. Så dumt! Det är en billig livförsäkring ju!
Reflexera mera!




Kommentera inlägget här :