Spara på krafterna

publicerat i Allmänt;
Trött. Så trött. Försöker pigga upp mig med en promenad. Kall, skön hög luft. En låg, lite blek sol. Fryser bara lite. När jag kommer in lägger sig tröttheten som ett lock över mig igen... Hur trött kan man bli? Igår sov jag, vilade och sov. 
Jag vet varifrån tröttheten kommer. Tandbehandlingen. Min kropp håller nu på att försvara sig mot och angriper infektionen som härjar i tandroten. Jag är svullen (ser en aning osymmetrisk ut) i kinden ända upp till ögat... 


I morgon ska vi åka på 1-årskalas :-) Flängde ut på stan och letade present idag. Hoppas att den blir bra. Mycket folk, mycket julpynt. Renar i vitt, guld eller silver verkar vara poppis i år. Finns i olika storlekar. 

Lagom till jul kommer alltid extra många "tiggarbrev" från alla organisationer man någon gång sänkt ett bidrag till. Alla lika behjärtansvärda... Läste bl a detta positiva besked: 
Idag överlever runt 80% av de barn som drabbats av cancer! Enligt barncancerfonden.

Julhandeln beräknas slå nya rekord igen. Samtidigt finns det, enligt ett brev från Frälsningsarmén, 200.000 barn i Sverige som kommer från fattiga familjer. 
300 kr räcker till jultallrik,tvål, barnkläder
600 kr räcker till en julmatkasse till en familj
...............
I Santa Cruz, Bolivia, kämpar SOS Barnbyar för att inte ett enda barn ska behöva vara ensamt. Där finns minst 3 500 familjer i akut hjälp.
246 kr ger mat i en månad åt ett barn.....

Bara några exempel på hur var och en av oss kan göra skillnad.

Jag kan nog "avstå" från den där renen...;-)

Igår kväll var det en sån där fantastisk människa hos Skavlan igen. En kille från Norge som berättade vad som hände när tyfonen drog in över det barnhem han varit med att bygga upp i Filippinerna. Han och hans medarbetare lyckades under stor dramatik och hemska förhållanden rädda och flytta hela barnaskaran. Men det han upplevde och såg var fruktansvärt. Nu var han hemma för debriefing
 för att sen återvända till Filippinerna. Det finns verkligen hjältar i vår värld! :-)

" Jorden kan du inte göra om.
Stilla din häftiga själ!
Endast en sak kan du göra:
en annan människa väl.
Men detta är redan så mycket
att själva stjärnorna ler.
En hungrande människa mindre
betyder en broder mer."
- Stig Dagerman
Några änder simmar fortfarande kvar i kanalen

Nu ska jag vila igen. Spara på krafterna. Livet har sina perioder...och säkert sina randiga och rutiga skäl...;-))
Var rädd om dig!
❤️



Kommentera inlägget här :