Vådan med hala löv...

publicerat i Allmänt;
Jag har redan gjort den! Vinterns första piruett! Eller...piruett och piruett, det var snarare platt fall...;-)
Varför skulle jag envisas med att ta mig upp på den lilla kullen vid sjön? Och med hund dessutom...Hala löv...Upp för kullen gick bra, nerför hade jag "draghjälp"...så låg jag där på rygg och tänkte att - "jaha, nu har det värsta hänt"... ? Jag tog mig med möda upp och konstaterade att inget var brutet eller stukat. Tack min skyddsängel för det! Att ha blivit liggande eller sittandes vid sjön hade inte varit en höjdare! Dagen efter kom värken i rygg och nacke men det är helt klart övergående och jag tänker akta mig för små kullar och hala löv i fortsättningen. ;-)

Det finns en stor sten i skogen som jag länge gått och tittat på från vägen. Igår vandrade jag över vacker frostig mossa fram till den. Den är verkligen stor och ligger där så majestätiskt med stiliga tallar omkring sig. Det är lite av John Bauer- skog det här.Trollskt. Man skulle inte bli förvånad om det tittade fram ett litet troll eller annat väsen någonstans...:-)


På tal om troll och andra väsen. Nu syns de överallt igen, de där små varelserna med sina röda luvor. Vandrade genom stan på väg till tandläkaren. I vartenda skyltfönster fanns de, de röda varelserna. Jag har inget emot tomtar, men jag vill att de ska krypa fram ur vråna tidigast första advent...Varför kan vi inte vänta nu för tiden? Vänta, längta, drömma...det är liksom inte "inne" längre. Allt genast! Fram med tomtarna så att vi får det överstökat så att vi kan börja smaska semlor och pynta med påskägg! ;-))
För butikerna gäller det att vara först! Allt är en tävling! Eller? Jag tror att när det gäller julhandel så är vi vanemänniskor. De som planerar och är ute i tid med sina julklappsinköp är det vare sig det är julskyltat eller ej. Och de som är "sista-minutare" är och förblir det utan att påverkas av alla tomtar. Dessutom finns de "smarta", de som handlar efter jul, på rean. Då när tomtarna hunnit bli dammiga och ligger i en hög och säljs för extrapris.
Och så finns de som bara vill ha en fridfull jul. Gemenskap. Omtanke. Vacker musik.Och kanske en liten tomte... ;-) I marsipan.
En och annan anar också att det finns något magiskt med julen. Och att en del av julen också handlar om ett underverk för väldigt längesen...och det var visst änglar som sjöng...eller hur var det nu? ... Förr var det viktigt med "julstämning". Hur hittar man det nu när allt blir så stressigt och forcerat?
Det kanske blir vad man gör det till?? Vi kan ju faktiskt välja...

Jag tycker bäst om Advent. Att vänta och hoppas. Att tända ljus i mörkret. Och skriva önskelista...
Och vart är ljusslingan? Hi hi...ni som följt min blogg känner till mina ljusslingeäventyr...eller trassel....eller...ja, det blir nog bra i år...tror jag....;-)

Fem nya tandläkarbesök inplanerade! 5! Sträcker sig in i nästa år. Och kostar multum....
En del av livet....Är tacksam över att jag har möjlighet att kunna fixa min munstatus. Det är inte alla som har det...tyvärr...

Fredag. Kvällen kommer nog att domineras av den viktiga fotbollsmatchen ;-)
Och så tänder vi ljus för alla offer i Filippinerna... ❤️

Nu ringde en mysig vän och bjöd på fika i morgon. Klart man tackar ja :-)

Ha det gott!
Senaste Änglatavlan börjar bli färdig nu :-)
❤️



Kommentera inlägget här :