Avlövning och isbildning och konsten att tänka positivt

publicerat i Allmänt;

Så här såg det ut vid sjön igår kväll. Några grader kallt och en tunn isskorpa. Ett vackert rosalila ljus....stilla...tyst...


Idag regnar det och är några grader varmt. Hunden kände inte för någon längre eftermiddagstur i regnet. Han ville in och lägga sig i soffan. Knölade till kuddarna och drog en avslappnande suck. Mys :-)

Konserten jag var på i söndagskväll var helt otroligt bra. Lasse Winnerbäck kan konsten att fängsla med sin musik. Så skönt med bra texter! Inte en massa fåniga rim på hjärta och smärta. Nej, här är det svenskt vemod, reality, starka känslor...Grått och ljust om vartannat. Som livet är. Inte bara yta...så skönt, något att känna igen sig i...Allt förpackat i pop och rock. Wow! Jag gillar det som känns äkta. Då njuter jag. Totalt :-)
Avlövning pågår...

Gårdagen var en sån där dag när jag fick testa mitt tålamod och min tillit. Ni vet, en sån där dag när saker händer, den ena efter den andra och man har anledning att vara orolig. Och man känner att nej, inte en grej till... Efter ett samtal med en vän kändes det bättre. Mycket skratt blev det också. Samma vän fick på eftermiddagen anledning att bli en aning upprörd över en sak som hänt. Men efter ett tag så hörde hon av sig. Hon hade tänkt till. Hon hade tänkt om. Hon hade vänt på det hela från något negativt till något positivt! Varför ödsla tid och energi på att vara upprörd? ;-) Jag tyckte att det var så klokt och så underbart :-))

En del av en tavla jag målade i somras. Det var mycket  energicirklar och fjädrar/blad i målandet då...;-)

Nu regnar det rejält där ute. Det är skönt ljud att lyssna till..

Det där med att vända något negativt till något positivt är jättebra att göra när man kan. Men det går ju tyvärr inte i alla situationer. Många av mina vänner har det jobbigt nu, på olika sätt och av olika anledningar. Det är svårt att stödja och hitta de "rätta" orden. Men kanske räcker det med att man finns där? Att man bryr sig. Att man lyssnar?

Jag ombokade min tid för årliga kontrollen hos tandläkaren idag. Då kom jag ihåg något jag läst för väldigt längesen:
"Lycka är att få tid hos tandläkaren
- men först om 14 dar".

Just så. Ny tid om 14 dagar. ;-)

Kommentera inlägget här :