Okänd besökare

publicerat i Allmänt;
Jag och hunden ensamma i torpet, det är då det händer "saker"...;-)
I samband med ett toalettbesök hör jag tydligt hur "någon" är på förstukvisten. "Någon" skrapar av sig på dörrmattan och knackar flera gånger på ytterdörren. Jag hör hur hunden hoppar ner från soffan och skällande springer fram till ytterdörren. I tron att det är en granne som har ett ärende, avslutar jag snabbt toabesöket och tittar ut genom fönstret i dörren...Ingen där! Ingen människa, ingen älg, ingen fågel. Snabbt kopplar jag hunden och går ut på gården. Det är alldeles tyst, orört och stilla. Går runt husen, ingen där....hunden verkar inte känna någon doft från någon besökare.Vi tar en promenad längs vägen. Det är kallt om händerna men soligt och fint.
Naturligtvis försöker hjärnan hitta en "naturlig" och "logisk" förklaring...men hittar ingen....
Jag hörde vad jag hörde och det gjorde hunden också!
Efter allt märkligt som hänt här den senaste tiden, varav jag bara berättat en bråkdel, är jag inte längre förvånad. Inte rädd heller, bara fundersam....;-)
Aspens gula blad dallrar i den lätta vinden. Många blad har ramlat av. Snart står den där naken. Vilande till våren.

Jag undviker promenader i skogen just nu. I skogen lurar "gröna faran" i form av gröna gubbar och gummor med gevär på axeln. Hemvärnet? Nej, älgjägare :-)
Det stod i tidningen att man skulle klä sig i färgglada kläder om man skulle ut i skogen. Känner mig "fel" i min nyköpta svarta jacka..tänk om någon tror att jag är en älg?....:-))
Vackert vid sjön i går kväll.

Blöta löv. Vattnet kluckade mot stranden.

"I höst dör stråt, men nästa vårdag blommar det upp igen så gräsgrönt som förut,
och fjärilen lyfter vingar blå i sommar
ur brusten puppa, då hans sömn är slut."
- Esaias Tegnér 

Igår kväll var det stjärnklart. Och månen lyste starkt. Det vita ljuset lyste upp hela gården. Vackert.

"Om bland tusen stjärnor
någon enda ser på dig,
tro på den stjärnans mening,
tro hennes ögons glans.
Du går icke ensam."
- C J Almqvist

Hoppas på stjärnklart i natt också även om det innebär att det är kallt. Det är ju oktober!
Snö på väg in över landet, trummar media ut...Hoppas att de har fel. Vi kan väl vänta till december? ;-)

Ännu höstglöd - njut om du kan!
<3







Kommentera inlägget här :