I skogens famn

publicerat i Allmänt;

Det här blir spännande...Blogg-appen har gjorts om så nu blir det här ett testinlägg på hur det fungerar och ser ut...
Jag är fortfarande ordentligt förkyld men har i alla fall orkat jobba idag :-) Vilodag i morgon.
I lördags var jag med hund, make och son på en riktigt lång promenad i skogen. Vi har börjat med det igen nu. Risken (chansen?) att stöta på björn eller varg är inte mindre nu än förr men vi är mindre skraja nu. Och skogen lockar. Värmen,doften, färgerna, skönheten, tystnaden...Solen sken och när skogen mörknade och tätnade bildades som portaler över stigen. Och genom grenverken gnistrade solens strålar. Marken kändes mjuk under fötterna. Maken och sonen samtalade. Hunden gjorde små egna utflykter vid sidan om stigen. For kors och tvärs genom gräs och blåbärsris. Skogen är full av spännande dofter och spår.
Själv blev jag som så ofta förr, totalt uppslukad av alla intryck. Höstens mjukstart som färgar om växterna i nya vackra nyanser. Rött, lila, orange, brunt, rost....Mossan som breder ut sig som mjuka mattor. Ljungens små rosa och lila blommor. Stenar. Små stenar som glimmar i solskenet och stora bumlingar som ser ut att ha blivit ivägkastade av någon jätte. Ormbunkarna som bildar "djungel" och stolta sträcker sig upp mot himlen och breder ut sig som paraplyer som skydd för skogens alla små väsen...

De röda flugsvamparna. "Farliga" men så speciella. Lyser som röda stopptecken i gräset.
Och så daggkåpan med sina vattendroppar samlade som kristaller...
"Var fick du dina pärlor ifrån daggkåpeblad?
Jag fick dem bara som på lån ett litet tag.
Jag vet ej vem som lagt dem där, ty det var natt.
Vet bara i min skål jag bär en dyrbar skatt.
Den skall jag ge åt solen snart som en present, ty varje pärlas glitter klart har solen tänt.
Blir du ej ledsen, när din skatt ej mer är kvar?
Nej, lyckligast är den som ger - ej den som tar."
- Anders Frostensson

Skogen är som en varm famn som sluter sig skyddande om mig, tycker jag. Jag blir så andaktsfull. Skogen är ju mitt andaktsrum. Där finns så mycket att upptäcka. Ett spännande, magiskt andaktsrum....

Tack för att du följde med mig ut i skogen :-) 
Sov gott!


Kommentera inlägget här :