Smågruffa lite

publicerat i Allmänt;
När jag sitter här på förstutrappan och blundar i solskenet och det enda som hörs är insektssurr och lite fågelkvitter, då känns det nästan som sommar...:-)

Jag är lyckligt lottad just nu. Tänker på landskapen norr om mitt. Där vansinniga mängder med regn fallit på kort tid med översvämningar som följd och det verkar inte vara över än...Det skrivs eller pratas inte så mycket om det i media. Det är "ju bara Norrland"...okunskapen och ointresset för Norrland är ganska stort har jag märkt. Minns när det var ett reportage från Söderhamn på nyheterna. Då förklarade uppläsaren hur många mil norr om Stockholm det ligger !....!!! Det hade man inte förklarat om det handlat om Skövde, Linköping eller Kalmar....;-)
Norrland är stort! Där finns ett flertal städer och det är väldigt långt mellan Gävle och Luleå t ex... ;-)
Jag hade en vän från Vilhelmina. Vi studerade tillsammans i Uppsala. En dag dök det upp en kille från Småland. När han hörde att min vän var från Norrland sa han: -"Ja, men då måste du ju känna NN, han bor i Norrland!"
-"Var i Norrland?", undrade min vän.
- "I Umeå", svarade smålänningen...
Ska man skratta eller gråta åt sådan okunskap? Vi valde att skratta. Oj, vad vi skrattade!!! ;-))
Det var fullmåne i natt! Mysigt! Önskar att det varit det natten innan också. Då var det becksvart när jag skulle rasta hunden här i torpet. Fick lysa upp med ficklampa. Alldeles tyst och stilla var det i skogen. Minsta lilla ljud fick mig att hoppa högt. Men direkt rädd var jag inte. Änglarna vakar i mörkret också :-)

Egentligen skulle jag vilja skälla och gorma i inlägget idag men det här är ju en positiv blogg så jag får omformulera mig lite och "smågruffa". Men inom mig sjuder det av ilska... 
Jag ser så mycket lidande omkring mig. Så många som mår dåligt. Vilka är de? Jo, de som är dömda av politiker och "lyckade" människor som lata, slöa, tärande.... Vanliga människor som av olika anledningar inte kan jobba. De arbetslösa och sjuka. Till dem finns inga pengar...Bidrag är paria i Sverige idag. Tror de "lyckade" och "osårbara" på allvar att människor inte vill jobba? Och tror de på allvar att de själva aldrig kan bli arbetslösa eller sjuka och beroende av bidrag??? Vad har vi för människosyn i vårt land idag???
Sitter människovärdet bara i arbete och en frisk kropp och knopp?


Jag vill tro på ett samhälle där vi alla är lika värdefulla. Vilket system vi än har så finns det alltid onda människor som utnyttjar det. Men ska vi straffa de oskyldiga för det? 
Jag lyssnade på nyss bortgångne Kristian Gidlunds sommarprogram, som gick i repris i P3. Ett smärtsamt, sorgligt men mycket givande program. Att få lyssna på en döendes nakna tankar om livet och döden och vården...
Han sa att han var tacksam för den vård och den medicin han kunde få i Sverige utan att betala en förmögenhet (som man inte har). Än så länge...Han ansåg att vårt land är på väg utför. Och som han sa: "det kallas kostnadseffektivisering"....


Så nu har jag smågruffat ett tag. ;-) Ingen är perfekt och ingen är osårbar men vi har alla samma människovärde!
Ingen av mina vänner som får ersättning/bidrag är slöa eller "tärande". Alla skulle jobba om de bara kunde! Ingen vettig människa väljer att vara arbetslös och ingen vill vara sjuk!!!! Vi vill alla "göra rätt" för oss <3

Kom ihåg: du är fantastisk, värdefull och underbar för att Du är Du!!!

"Min frånvaro här är en hemkomst någon annanstans"
Kristian Gidlund
Vila i frid, Kristian!



Kommentera inlägget här :