Bara Är

publicerat i Allmänt;
"Det är så lustigt om våren:
man bara gråter,
man bara skrattar,
man bara - 
är."
- Elmer Diktonius -
Syrenerna börjar få stora knoppar :-) Vad jag älskar den där blå nyansen på vårhimlen!
Blått sjövatten och en sol som speglar sig i sjön är inte heller så dumt :-)

"Vintern rasat ut bland våra fjällar,
drivans blommor smälta ner och dö.
Himlen ler i vårens ljusa kvällar,
solen kysser liv i skog och sjö.
Snart är sommarn här i purpurvågor,
guldbelagda, azurskiftande,
ligga ängarne i dagens lågor,
och i lunden dansa källorne.

Ja, jag kommer! Hälsen, glada vindar,
ut till landet, ut till fåglarne,
att jag älskar dem, till björk och lindar,
sjö och berg, jag vill dem återse,
se dem än som i min barndoms stunder
följa bäckens dans till klarnad sjö,
trastens sång i furuskogens lunder,
vattenfågelns lek kring fjärd och ö."
- Herman Sätherberg -

Jag kan aldrig höra den sången utan att en massa minnesbilder träder fram. Ett hav av studentmössor, OD, Carolina Redviva, slottet, Gunillaklockan...Valborg i Uppsala...Eller en valborgsmässoeld i Knivsta, massor med vänner, fryser i för tunna kläder men varm om hjärtat. :-)

Om det här vädret håller i sig blir det nog en varm Valborg i år. :-)

Idag har vi grillat ute för första gången i år. Kött till maken, fisk till mig. Men vi åt inomhus, det blåser lite kallt på kvällskvisten.

Och "fåglarne" har jag studerat idag. Försöker komma underfund om vad det är för en liten fågel som flyttar in i holken. Domherrarnas röda magar lyser lång väg. Sädesärlorna trippar omkring på gräsmattan. Orädda trippar de där i närheten av hunden som bara kikar lite på dem. "Ingen idé att jaga dem". Men när ekorren dyker upp sätter han fart. Och ser alltid lika förvånad ut varje gång när ekorren försvinner ur sikte, upp i ett träd ;-)

"Ryck till dig fröjden! -
som en islossning.
Begär ej, fråga ej om lov - 
tag!
Bevara ej - slösa!
Bliv ej -
var!
- Elmer Diktonius - 

Ja, "ta våren", gör den till din, allt efter ditt behov och din kraft. Samla ljus. Det gör jag :-)

Livet Är!
Det är upp till oss att Vara ❤️





Kommentera inlägget här :