Tankar om Påsk

publicerat i Allmänt;
Som det blåser idag blir det nog inga svårigheter att få fart på kvasten. Frågan är om det blåser åt rätt håll? Var ligger Blåkulla?
;-)
Skämt åsido, jag stannar hemma :-)
Den här samlingen gamla påskkärringar kanske ska iväg? Hi hi...Från den tiden då jag "påskpysslade" med barnen ;-)

Ordet Påsk har sitt ursprung i hebreiska pesach som betyder 'gå förbi eller skona'. Pesach är en judisk högtid som firas till minnet av uttåget ur Egypten. Via grekiskans paska har vi fått ordet påsk. 
Engelskans Easter och tyskans Ostern har sitt ursprung från ett urgermanskt ord som betyder 'att lysa'. Det finns de som påstår att det var ett namn på en gudinna som firades vid vårdagjämningen. Men ingen vet säkert.
(Källa Språkrådet DN)

Som vanligt med våra traditioner är det en "röra" från kristen och förkristen tid. Man får hitta det i traditionen som känns bra och rätt för en själv :-)

För mig är det viktigt att stilla mig ibland. Fundera, meditera, filosofera..och att ta in ljuset, vandra i naturen, andas in magin, pånyttfödelsen, låta mig omfamnas av Moder Jords värme :-) Jag funderar också på Jesus och hans liv. Och jag har mina personliga tankar även där ;-)

Från mörker till ljus - det är Påsk!
Våga känna tro och ha tillit. Låt Livet omfamna dig!
❤️
Ha nu en Glad Påsk! ;-)
Ser du den lilla kycklingen? ;-)


Kommentera inlägget här :