Under ytan

publicerat i Allmänt;
Under ytan..
den glättiga, leende,flabbande, påklistrade, lyckade, framgångsrika, tjusiga, rika, kända, fantastiska, berömda....
ytan....

Under ytan
Lurar demonerna, rädslorna, gråten, ångesten, ensamheten, sorgen, vreden, besvikelsen....

Du kan ha en "perfekt" kropp, vinna priser, bestiga berg, uppnå berömmelse, bli rik, göra karriär....
Men om du inte har ro inom dig, i din själ, handlar allt bara om det ytliga... En perfekt fasad, en mask du sätter på dig, en roll du spelar...en flykt från dig själv....

"Dina ögon kan tindra, dina läppar kan le,
men gråten i ditt hjärta kan ingen se"

Minns dessa ord från min tonårstid. Kan verka banala men ändå inte. Kom att tänka på dem idag när jag läste om Robin Williams död. Han som roade och underhöll oss led av depression och tog sitt eget liv....

Under ytan...

"Under ytan
Finns stora och små
Under ytan
Finns det skratt och gråt
Det finns mycket där som händer
Som vi inte kan förstå
Men vi hittar alltid svaren
Där i botten av oss själva
Under ytan"
- Uno Svenningsson -

Jag tror att vi måste bli bättre på att tala med varandra om det som gör ont i själen. Det som inte syns. Det får inte vara "skämmigt" eller "besvärande" att säga: jag behöver hjälp, jag har ont i min själ. Lyssna på mig. Låt mig gråta. Håll om mig. Bara finns där för mig. Jag är trött, så trött...Dela min tystnad...Vila en stund med mig...Andas en stund med mig....

Var rädd om din själ...
Det är inte farligt om fasaden rämnar, det är bara yta...
Även clowner gråter....
Styrka kan vara att våga visa sig svag...att våga vara människa...

Din själ är vacker, vårda den
❤️



Kommentera inlägget här :