Lucka 12

publicerat i Allmänt;
Även jag har hamnat i "julstressen". Hade svårt att sova, tankarna for omkring och studsade som ping-pong-bollar i huvudet. "Måste göra det, före det och inte glömma att..."

Kroppen börjar så smått säga ifrån. Nej, nu ljuger jag, den har börjat skrika "stopp". Men jag lyssnar inte...eller jo, lite...nu i kväll...

Tänker titta på "Svenska Hjältar-galan" i kväll. Systrarna från Alsike kloster, Knivsta, ska få sin välförtjänta utmärkelse: Svenska Hjältars Livsgärning 2014. I snart fyra decennier har de gett utvisningshotade flyktingar en fristad.
Jag åkte ofta med samma buss som syster Marianne på den tiden jag pendlade Knivsta-Uppsala. Tyckte alltid att det var något respektingivande över henne. Syster Marianne, 89 år, är en kvinna med skinn på näsan! Aldrig rädd för att ryta ifrån mot orättvisor, kyrkofrid, polisbrutalitet mm. 

Idag har det firats Lucia i skolor och förskolor. Längesen jag var med som "fröken" eller förälder. Men jag har många, lite nostalgiska minnen från den tiden...:-)

Söderut är stormen Alexander på besök. Hoppas att han beter sig lugnare än befarat!

12 december 
Lucka 12

För gammal för luciavaka
Vill i tid i morgon vakna
Men vill lussebulle smaka
Och en pepparkaka
Så jag blir snäll
Denna blåsiga kväll
❤️

En ljus och fin Lucia önskar jag er alla!
<3

Kommentera inlägget här :