Dammkorn i universum

publicerat i Allmänt;
Tänk att vår jord bara är ett litet dammkorn i universum...
En vacker blå planet som svävar i oändligheten.

Och vi som trampar omkring på denna jord, just nu, just här, vilka är vi? Var kommer vi ifrån och vart ska vi?

Vi lever som i en bubbla. Instängda i tid- och rumsbegreppet...vi har så många frågor. Vi har fått frihet och vi har fått ansvar. Vad gör vi med det?

I vår frihet får vi välja mellan det goda eller det onda. Vad väljer vi? Vårt ansvar innefattar hela Moder Jord. Natur, djur och medmänniskorna. Hur sköter vi det?

Vi är förvaltare av skapelsen. Detta vackra klot med alla dess invånare. Resultatet av Big Bang. Hur mår skapelsen nu? 

Finns det någon mening med våra liv? Eller hamnade vi bara här av en slump? Finns det en kärleksfull tanke och kraft bakom? 

Det är upp till var och en att söka svaret på detta.
För mig är det självklart att det finns en mening med våra liv. Och när jag ser hur fantastiskt naturen fungerar in i minsta detalj så är det självklart för mig att det finns en skapande kraft bakom detta. En fantastisk konstnär och En källa. Alltets källa. Kärleken. Det som vissa kallar Gud. 

Våra barn och barnbarn och barnbarnsbarn ska också trampa på denna jord. Göra sin livsresa här.

Vi måste skapa något gott för framtiden. Vi måste läka Moder Jord. Tillsammans. Alla. För skapelsen är långtifrån färdig. Vi är alla medskapare. Till nu och här och framtiden. 

Visst låter det naivt, tungt och svårt, mina tankar. Men jag tror i motsats till många andra att det inte alls är för sent. Och det räcker med att "göra det lilla man kan". Sortera sopor, välja ekologiskt,sluta slösa, rösta fram goda och kloka politiska ledare, ta hand om oss själva och bry oss om varandra...För freden börjar inom oss alla...

Det är nämligen inte sant att: "Den som har mest saker när han dör, vinner!"
Tar vi inte hand om Moder Jord så är vi alla förlorare.

Jag vet, jag är lite "flummig och naiv" i mångas ögon. Men ni förstår, jag tror på magi, på mirakel, på goda tankar, på allas lika värde...Jag tror att kärleken är störst. Och att allt och alla hör ihop. Skadar jag min nästa så skadar jag mig själv. Skadar jag Moder Jord, så skadar jag mig själv.
17 december
Lucka 17
Mina "mirakelänglar":-)

Mors besök är min motivation
Att städa, tvätta och feja
Så nu fick snabeldraken motion
I väldig fart, heja, heja!
En vecka kvar till jul
Hur ska jag allt hinna?
Om jag tycker allt är kul
Kan jag mot alla odds vinna
<3
❤️

I riksdagen hälsade man talmannen på både samiska och hebreiska idag. ;-) Det var ju en riktigt kul protest, tycker jag. :-)

Kom ihåg att andas!
<3
❤️



Kommentera inlägget här :