Förnöjsam

publicerat i Allmänt;
Jag är tacksam för att jag är här där jag är. Just nu. Tacksam över att jag inte har några akuta arbetsuppgifter just nu. Tacksam över att jag kan vara i torpet tillsammans med hunden. Tacksam för ensamheten. Tacksam för tystnaden. Långsamheten. Solens strålar, blå vårhimmel, knoppar, fjolårsgräs, snödroppar...


Jag behöver tystnaden. För att höra mitt hjärta. För att lyssna till den inre rösten. 
I tystnaden kan jag tänka klarare. I tystnaden får frågorna svar. Pusselbitar läggs på plats. Sinnesro infinner sig.
I tystnaden kan jag känna att något spirar och gror, inte bara ute i naturen, utan även inom mig.


Mitt torp är mitt Andrum
Skogen är mitt Andaktsrum
Här kan jag komma till insikt
Om vem jag är
Här möter jag mig själv


Jag lapar solsken, jag samlar solglitter, jag andas vårluft. Låter mig värmas av solens strålar. 


Ett kort på barnbarnet dyker upp via sms. Sötnosen kan sitta själv nu! :-)
Jag längtar efter henne.
Har sms:at mamma och meddelat att jag är här så hon vet vilket telefonnummer hon ska ringa för att nå mig.
Maken jobbar i annan stad denna dag. Längtar efter honom också.
Min tillvaro kan verka tråkig i andras öron men just nu känner jag något jag sällan känner annars: 
Förnöjsamhet ❤️

"Den förnöjsamma människan, om också fattig, är lycklig, den oförnöjsamma människan, om också rik, är sorgsen."
- Kinesiskt ordspråk-

Förnöjsamhet är ju inget modernt eller trendigt ord. För vi lever i ett konsumtionssamhälle. Och då är det ju inte så bra om vi sitter och är förnöjsamma. Vi måste ju köpa mer grejer för att bli "lyckligare". Vi måste styla om oss själva för vi duger inte som vi är. Och våra hem får inte förfalla till något otrendigt "småmys".

Och nu sitter jag här och är otrendigt förnöjsam. Minsann :-) Hi hi...
Även hunden verkar förnöjsam i solskenet. En stund...;-)

"Det är de stilla stunderna som du ska leva på
Ikväll har inget skett
men något sker ändå.
En fågel och ett vårregn
har sjungit dig en sång.
Ta med den
den kan hjälpa dig en gång."
- (?)-

Tro nu inte att jag kommer stanna i denna förnöjsamhet. Jag vill snart jobba, hitta nytt, leta "kickar"...
Men just nu, just här, är jag i tystnad, vila, meditation...för att jag behöver det...och det ger mig en känsla av förnöjsamhet, att vila tryggt i en stund...
Och jag är så Tacksam!


Sänder er solglitter och hoppas att ni också har möjlighet till ett och annat möte med er själva. Och att ni får uppleva Förnöjsamhet.

I denna stund är allt Bra. Allt är som det ska vara. Förnöjsamhet.

"Förnöjsamhet är det den vises sten.
Förnöjsamhet omvandlar allt den rör vid till guld"
- Benjamin Franklin - 
❤️
"Ledig bostad. Inflyttning nu till våren."

Kommentera inlägget här :