Poppis och fjantig

publicerat i Allmänt;
En vän har inspirerat mig till dagens inlägg. Hon skrev på Fb och undrade om ordet "fläng"bl a. Kul tyckte jag och började fundera på andra såna där "utdöende" och "lokala" ord. Jag växte upp i Härnösand och där använde vi ordet "fläng" med betydelse "dum" eller "konstig" eller "knäpp". "Knäpp" säger man väl inte heller längre?

Karameller är väl också ett sånt där gammalt uttryck. Vi avkortade det ofta till:"karra". Det lät lite "tuffare". :-) Nu för tiden säger man väl godis om karra. 
"Tuff" låter också lite stenålders...
"Ball" är ett ord som jag aldrig använder numera. 
"Cool"? Kanske man säger? Jag tror det. Eller?

"Fjantig" användes flitigt förr. -"Åh, gu' va fjantig du är!" :-) Och "larvig"....;-) "Ding i bollen", kunde man vara.
Saker kunde vara "poppis"...
Och snygga kläder kunde vara "fräcka". Det säger man nog fortfarande i Göteborg, tror jag.

Det var en hel del "asså", "va" och "liksom" i meningarna men inte så mycket "typ". ;-)

Det är kul med ord! Nya som gamla. Ibland så känner jag mig som en dinosaurie när jag råkat kläcka ur mig något gammalt uttryck men vad gör det? Varför "bry sig"? :-) Dagens moderna och trendiga ord blir ju också föråldrade och "ute" så småningom. :-)
"Visst då?" = Eller hur? ;-)

Har njutit av solskenet idag. Efter tandläkarbesök och lite jobb. Känns konstigt att ha en ny tand...Nu kan jag tugga på båda sidorna :-)

Vintern ska visst göra ett återbesök, sägs det. Hoppas att det blir kortvarigt. :-)

God Natt!
Sov gott!
Änglarna vakar hos Dig
❤️

Kommentera inlägget här :