Den skira grönskan

publicerat i Allmänt;

Den skira grönskan som är nu, det är något av det vackraste jag vet. Mitten av maj, det är en sån fantastisk tid att göra upptäckter i naturen. För varje dag något nytt. Men man får vara uppmärksam, det går så fort nu med allt som spirar och gror.
Styvmorsviolen. Ångermanlands landskapsblomma. En av mina personliga favoriter.:-)
Violer. Enligt min blombok heter den här Luktviol.Finns en liknande som heter Buskviol. Buskviolen har håriga blad och doftar inte. Förr användes Luktviol i parfymer. Jag ska kolla i morgon, kolla om de doftar och kolla bladen ;-)
Kabbelekan fick jag syn på idag också.Vid ett vattendrag förstås. Där trivs den. ;-)

Ja, ni har väl redan förstått att jag är ute vid torpet igen. Jag och hunden är här och promenerar och vilar. Lyssnar på fågelsången och filosoferar. ;-)
Mycket att göra har jag egentligen men det får vara så länge ryggen säger ifrån. Men det är bättre i dag! Lite mindre ont.

Så här i Valtider händer det ju en hel del. Ordet är fritt och att protestera och förstöra via oväsen eller våld är ju bara dumt när världens bästa protest är att helt fredligt vända ryggen till ;-) Kyrklockorna som varnade för fara i Jönköping var också ett bra sätt.
Idag såg jag något jag gillar skarpt. I tunnelbanetågen har någon/några satt upp skyltar med orden: 
"Tänk på avståndet mellan fakta och fördom"
"Se upp för rasismen, dörrarna stängs"
:-)
Klurigt och roligt! :-) Tycker jag...


Ljus och kärlek och en god natt!❤️

Kommentera inlägget här :