Ljus, trots mörker

publicerat i Allmänt;
När dimman kommer in från havet och lägger sig som ett lock över å och stad...
När jag vill jobba men kroppen säger ifrån...
...då tänker jag på ljuset...
För just nu gäller det att inse att ljuset finns där...trots det grå...trots mörkret...
Novemberljus är inte bara ett namn på en blomma. Alla månader har sin skönhet och sitt speciella ljus. Och det finns novemberljus! Men man måste vilja se, våga se...novemberljuset är inte så starkt och oftast så handlar det om ljusglimtar...
Precis som i livet, ibland måste vi fokusera oss på de ljusglimtar som finns :-) Och inte stirra oss blinda på mörkret...
Ljus i mörker. Mörker i ljus. I ständig rörelse. Sökande balans. (Yin och Yang)

Så jag försöker fokusera på ljusglimtarna som finns i min tillvaro. På balkongen doftar ännu lavendeln. Jag stryker handen över blommor och blad och tar med mig doften in. Hittar ett gammalt vykort när jag letar efter något annat i en låda. Ett vackert kort från en kär vän. Läser texten och blir lika varm i hjärtat som när jag läste det första gången. Tänder fönsterlampor så att det ska se inbjudande ut för maken att komma hem. Vilar och mediterar. Filosoferar....Plockar fram en tidning om andlighet och läser...ljusglimtar...de finns där..glömmer för en stund värken i kroppen <3
Himlen på eftermiddagen innan dimman kom. Ljus!

NASA har upptäckt ett infrarött ljus från de allra mörkaste delarna i rymden. Så kallade "föräldralösa stjärnor" som lyser starkare än alla galaxer tillsammans! :-)


Vi bär alla på ett inre ljus. Vi är alla ljusbärare. När allt känns mörkt och bär emot så finns det där ljuset ändå där. 
Ibland starkt, ibland bara som en liten låga. Men det slocknar aldrig helt. 
Jag tror att det är meningen att vi ska sprida vårt ljus till varandra. Lysa upp varandras dag och natt. Ett leende, ett varmt ord, tröst, gemenskap, ett meddelande, en gåva...det finns så många sätt att sprida ljus!

Några som verkligen sprider ljus är de människor som hjälper våra tiggare att få jobba eller sälja t ex bröd, istället för att tigga. Det händer på flera platser i vårt land. :-) Visst blir man glad!?

Nej, det är inte samma bild som i tidigare inlägg. Samma ställe, samma ljus, men ändå olika ;-) novemberljus <3

Ljus är hopp
Ljus är insikt
Ljus är glädje
Ljus är kärlek

Förbanna inte mörkret
- tänd ett ljus -
(detta citat har tillskrivits så många olika människor så jag skriver inget namn)

Ljus, hopp, glädje
och kärlek
önskar jag 
Dig!
❤️


Kommentera inlägget här :