Snart Advent

publicerat i Allmänt;
Nu hänger stjärnorna uppe och lyser. Elljusstaken krånglar. Vill inte köpa en ny men det får nog bli så ändå. Adventsstaken står där med sina fyra vita ljus. I morgon tänds första ljuset. 

Ljusslingan då, undrar ni som följt mig några år ;-) Jodå, den hittades direkt men är inte uppsatt ännu....;-)

Har idag varit på julmarknad. Mysigt! Ingen snö på marken men fin stämning ändå. Adventstämning. :-) Mycket med folk, kransar, tovade tomtar, julblommor, bröd, kakor, julpynt, änglar, marmelad, krimskrams, hantverk....Jag smakade både god äppeljuice och afrikanskt, kryddat te. Jättegott! Vi köpte en box med äppeljuice med oss hem. Trängsel var det i en av mina favoritbutiker men folk var vänliga så det funkade ändå. Det ska ju vara trängsel på marknader! 
En krans, en blomma och liten burk marmelad fick också följa med hem.
De flesta försäljarna stod ute och de frös nog lite. Men alla såg ut att trivas. 



På hemvägen åkte vi förbi bocken. Den står där nu så ståtlig och grann. Världens största halmbock. Ett fint hantverk. 13 meter hög.
Under 47 år har den rests och 27 gånger har den bränts ner. Ett pyromandåd som av vissa kallas "tradition" men som gör de flesta Gävlebor både ledsna och förbannade...
Den har blivit världskändis för att den brinner. Satt Gävle på kartan. Hm..."ogillar"...Kan den inte få vara känd för att den är störst och finast?
Undrar naiva jag...:-) Som inte förstår varför det som är fint måste förstöras. För spänningens skull? Då har man inte mycket till spänning i livet.. Fast det kanske är jag som är gammal och tråkig...??
Hur som helst så invigs den i morgon :-)

Lördagkväll. Hockeykväll. Jag mumsar pepparkaka och ser fram emot några timmar för mig själv. Och med hunden, förstås ;-)
Tvättar och skapar några hemgjorda julklappar. :-) 

Nu ringer kyrkklockorna. Det är helg. Och snart är det Advent.

Allt gott!
❤️

Kommentera inlägget här :