T som i Trygghet

publicerat i Allmänt;
Trygghet. Det har vi alla behov av. Stor som liten. Tvåbent som fyrbent.

När vi "tog över" som hundägare i samband med att sonen fick ändrade familjeförhållanden, var vi noga med att hunden skulle känna sig trygg hos oss. Hans korg följde naturligtvis med i flytten. Korgen är lite för stor för att rymmas i sovrummet så den står i hallen, nära sovrummet. Eftersom vi inte ville ha hunden i sängen vandrade han mellan korgen och rummet och låg oftast på golvet på natten. En av de första nätterna hörde vi att han "bökade" med något. När vi kollade såg vi att han dragit ner vårt överkast på golvet och höll på att "bädda" med det. Så vi lät honom ha vårt överkast att ligga på. En bra anledning att köpa ett nytt överkast till oss, tyckte jag ;-) Så blev det. Nyligen tyckte jag dock att det var lite onödigt att hunden skulle ha ett överkast för dubbelsäng. Jag köpte ett nytt för enkelsäng, ett med "hundmotiv". Det la jag ut till honom igår kväll. Han nosade misstänkt på det och la sig sen på ett annat överkast som låg på golvet. Ett som jag tillfälligt använt medan jag tvättade vårt ordinarie. På morgonen konstaterade jag följande: tre överkast ligger på golvet, hundens nya, vårt tillfälliga och vårt ordinarie. De ligger nära varandra. Hunden har tydligen bökat och bäddat med dem alla tre under natten. ;-) Trygghet...<3

Trygghet kan vara en mobil...Jodå, det kan det faktiskt vara! Jag tycker att det känns tryggt att min mamma har en mobil som hon så gott som alltid bär med sig, både inne och utomhus. Om något skulle hända....

För mig var min iPhone en stor trygghet när jag var som sjukast. När jag inte kunde prata i telefon eftersom alla ljud gjorde ont, kunde jag i alla fall sms:a och chatta på Fb. Korta stunder fungerade det. Speciellt när jag var ensam och hade ångest var iPhonen en gudagåva. Min kontakt med omvärlden. Min trygghet <3

Jag vet att mobiler och datorer kan vara stressande. Men de kan också vara en trygghet. 
Jag kunde dessutom blogga via en app när jag var sjuk. Så även tekniska prylar kan vara en välsignelse. ;-)

Trygghet. Ett så vackert ord. Det har liksom med hela vår existens att göra. Vi söker alla trygghet. Hos varandra, inom oss själva, i vårt boende, ekonomiskt, i vårt arbete, i vårt land, på vår jord, i vår tro....
Ordet "trygghet" används flitigt i valdebatten nu..på gott och ont...för man får se upp med den "falska tryggheten"...den som bara är för några utvalda...

Tro, tillit och trygghet hör ihop. Kan jag tro på något/någon, kan jag känna tillit, då känner jag mig trygg.

Jag som tror på änglar, sätter min tillit till dem och då känner jag mig trygg. Jag vacklar ofta i tron, för tro innehåller också tvivel, men jag återkommer alltid till tilliten :-)

Tänk, alla de där orden, "tro", "tillit", "trygghet", "tvivel", de börjar alla på bokstaven T! Lägger till Tacksamhet också....;-)
Min boendemiljö. Ja, den känns trygg :-) Och jag är så tacksam <3

Hemkommen efter en långpromenad. Varm :-) Och glad. 
Särskilt glad blev jag när jag fick syn på detta kärlekstecken:

❤️

Nu vandrar jag vidare på Kärleksvägen, i tillit, med tacksamhet, i trygghet. Jag är glad om du är med ❤️

Kommentera inlägget här :