Himmel och helvete

publicerat i Allmänt;
Då och då dyker de upp. De som predikar om synd, straff och helvete. Nu jagar man homosexuella igen. Pingstpastorer som i Guds namn anser att de är ärliga nog att tala om "sanningen" för "syndarna", de homosexuella. Att de lever i synd och straffet är helvetet....
Det är ju verkligen ett kärleksfullt budskap! Nej!!! Min Gud, nej!!!

För mig som tror att Gud = kärlek och att helvetet är på jorden (krig, mobbning, våldtäkter, misshandel, pedofili osv) är det här något totalt främmande. Att fördöma andra människors kärlek? Är inte det en synd? 
Men de här människorna går nog inte att resonera med. Risken är stor att man får Bibeln kastad på sig.  ;-) 

Istället för att plocka ut bibliska citat ur sitt sammanhang och springa omkring och fördöma människor, borde de kanske sätta sig ner i lugn och ro, meditera, öppna upp sina hjärtan och kanske, kanske, lyssna på den inre lilla rösten...vem vet, det kanske är Gud som talar?

Många tycker nog att jag inte ska uttala mig om sånt här. Jag som inte läser Bibeln (bara ibland) och som inte har den "sanna tron"...
Men min tro är sann för mig. Jag har ingen "kyrklig" tro. För mig har Gud många namn. Gud för mig är skapelsens Källa. Gud för mig är den allra kärleksfullaste energin. Ljuset i våra själar. 

Ömsesidig kärlek mellan två vuxna människor kan aldrig vara fel. 
Alla har vi olika åsikter och olika tro, olika sanningar men ingen har rätt att döma andra till helvetet.
Störst av allt är Kärleken.
Amen

Så nu har jag predikat färdigt ;-)

Vår promenad blev en vårpromenad. 
Hunden i dofternas värld, jag i ljusets och ljudets värld. 
Förtrollande fågeldrill.
Vattnets skvalpande mot stranden.
Ett lät susande bland träden.
Vårblå himmel med vita molntussar.
Bländande solljus.
Blå sippor bland bruna löv.

Möter granne,på cykel, med lösspringande tax. Hundarna är kompisar och hälsar glatt på varandra. Vi samspråkar länge om allt mellan himmel och jord. 
Och jag får bland annat veta att det inte var ejder jag såg vid sjön förut, det var knipa. 

Hemma på gården har Björktrastarna tagit makten över gräsmattan. Men "herre på täppan" vid fågelmataren är ekorren. Där hänger hen svajande upp och ner. Kommer inte åt maten men klänger sig retsamt fast och spanar på hungriga fåglar...men ringduvorna bryr sig inte om ekorren, de håller till på marken och pickar i sig skal och frön där. Mäktigt stora är de.
Vattnet kluckade mot stranden ;-)

Låt oss alla få vara den vi är, älska den vi älskar och vandra den väg som är vår väg! Så skapar vi ett himmelrike på jorden <3
En vän la ut denna på Fb. Tycker den är underbar :-)


Och nu blåser det en frisk vind...eller rättare sagt,en överförfriskad vind ;-)
Ha de gott!
❤️



 



Kommentera inlägget här :